Sabtu, 22 Januari 2011

Kontrak GSTT disambung semula

Oleh Haspaizi Mohd Zain
haspaizi@bharian.com.my
2011/01/22

1,614 guru akan dipanggil kembali berkhidmat bagi tampung kekurangan

KUALA LUMPUR: Seramai 1,614 guru sandaran tidak terlatih (GSTT) akan kembali senyum apabila Kementerian Pelajaran menyambung semula kontrak yang ditamatkan tahun lalu dalam masa terdekat bagi menampung kekurangan tenaga pengajar.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata bagi 578 guru GSTT di Sabah yang ditamatkan kontrak tahun lalu pula, kementerian turut memutuskan mengkaji semula kedudukan mereka berikutan sebahagian besar daripada mereka hanya berkhidmat selama dua tahun.

Katanya, guru GSTT yang disambung kembali kontraknya adalah mereka yang berkhidmat selama tiga tahun berturut-turut.

Kementerian juga dalam proses untuk menyerap guru GSTT yang masih dalam kontrak dan sudah bertugas lebih tiga tahun ke jawatan guru tetap melalui Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan Kursus Dalam Cuti (KDC).

“Kita akan panggil kembali (guru GSTT) untuk ditempatkan semula di sekolah yang ada kekurangan guru. Jika sekolah mereka (mengajar) sebelum ini sudah dipenuhi guru terlatih, maka guru GSTT ini akan ditempatkan di sekolah lain.

“Daripada 1,614 guru GSTT berkenaan 388 akan ditempatkan di sekolah rendah dan selebihnya di sekolah menengah. Kedudukan guru GSTT di Sabah pula kita akan kaji, kerana ada juga guru GSTT yang berkhidmat lebih tiga tahun tetapi tidak secara berturut-turut,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.
Sebelum ini, guru GSTT yang ditamatkan kontrak oleh Kementerian Pelajaran merayu supaya kontrak mereka dilanjutkan semula selain berharap dapat diserap sebagai guru tetap.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP), Hashim Adnan, berkata kementerian perlu mencari mekanisme khusus untuk menyerap lebih ramai guru GSTT sebagai guru tetap.

“Kalau boleh kementerian turut memanggil kembali guru GSTT yang sudah bertugas lebih setahun ataupun dua tahun, kerana mereka ini sudah memiliki pengalaman. Jadi kumpulan ini juga perlu dipertimbangkan,” katanya.

Hashim berkata, guru GSTT lepasan ijazah perlu diberi ruang untuk diserap sebagai guru tetap terutama bagi menampung keperluan kekurangan guru di sekolah menengah.

Berita Harian Online: 22 Januari 2011

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

emm..bagus..sambung semua gstt..pastu serap jadi jawatan tetap.mansuhkan terus kursus pismp yang skang ni duk tunggu posting entah bila..

guru adalah golongan profesional?? jelas skali tidak dengan adanya gstt yg jadi guru..mana ada doktor sandaran tidak terlatih, mana ada peguam sandaran tidak terlatih

saya bukan anti gstt..tp biarlah pismp ditempatkan dahulu kmudian jika masih ada kekosongan diisi dgn gstt..tp gstt sedikit sbnyk mmg menutup laluan graduan pendidikan..

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong penuh Tanpa Nama,buat apa ambik lagi dia org,budak2 PISMP tu nak buang ke mana Hah(pinjam kata2 Nasir Bilal Khan).Apa sudah jadi dgn KPM(BPG)Hah?
Anak kera disusu anak sendiri(PISMP)mapus.Bijak2.
GSTT tu sebelum jd gstt berlagak tak minat cikgulah,takde kelaslah jd guru,gaji ciput jer...nah sekarang...ambikmu...terhegeh2 mintak simpati.
satu lagi KPLI,pun sama gak berlagak...dulu nape taknak mintak koz pendidikan sebelum masuk U?
Sorrylah pedas sikit.Ramai bekas student(STPM)kata jd cikgu tak minat...sekarang lihat sendiri.
Berebut2 mau jd guru.BPG dan KPM di BSM&Bhgn perancangan kena bijaklah mengatur urus,buat apa kita ada pakar2 kat situ...makan gaji****ka?
Ooooo....alasannya....tak cukup bajetlak..habis bila ada PRK adalak banyak **** tabur sana tabur sini.
Apa-apa pun SEMUA orang kena guna akal waras sebelum buat sesuatu.perancangan yg betul membawa hasil yang bagus...jangan bila dah salah pilih jalan hidup nak salahkan orang lain pula.
Kpd gstt 1M saya harap anda terimalah hakikat bahwa apa yang kita inginkan tu kadang2 tak boleh kita dapat...usahalah cara lain pulak... andakan dah ada ijazah...dah pandai pun urus diri.
Saya harap anda semua bahagia

Tanpa Nama berkata...

REDEMPLOYMENT kan pegawai-pegawai berkenaan di KPM .

cikgu cowboy berkata...

Saya tidak bersetuju GSTT yang diambil semula mengajar hanya mereka yang telah berkhidmat 3 tahun dan ke atas sahaja. Sepatutnya mintalah laporan daripada pihak sekolah yang terlibat, minta LNPT mereka termasuk mendapatkan laporan daripada Guru-Guru Kanan mata pelajaran serta guru-guru terlatih yang menjadi pembimbing guru-guru GSTT selama mereka berada di sekolah tersebut.

Janganlah penilaian hanya berdasarkan pengalaman 3 tahun sahaja.Bagaimana pula dengan GSTT yang hanya ada 2 tahun pengalaman tetapi mempunyai prestasi yang sangat baik ketika berada di sekolah???Sebagai contoh, saya ada kawan GSTT, saudara Junaidi mengajar di daerah Kota Marudu. Beliau berulang-alik dari Kota Kinabalu ke Kota Marudu sejauh 200 km sehala setiap hari, bahkan kalau ada kelas tambahan atau ada program melibatkan hari Sabtu dan Ahad , beliau tidak pernah tidak hadir malah memberikan komitmen yang sangat tinggi dalam setiap aktiviti yang dijalankan oleh sekolah. Jadi, apakah pengalaman 3 tahun itu cukup untuk menilai kemampuan seseorang untuk dilanjutkan ke tahun yang seterusnya sebagai GSTT???????Apakah prestasi mereka yang dinilai oleh sekolah tidak diambil kira????????????

FIKIR-FIKIR ..BERIKAN KEADILAN KEPADA SEMUA GSTT...apa guna kita ambil GSTT yang ada pengalaman 3 tahun atau lebih tetapi hanya berdiri tepi padang atau berpeluk tubuh sahaja bila ada kerja sekolah

guru 1Malaysia berkata...

kami sepakat menuntut GSTT diserapkan dengan syarat mereka perlu menunjukkan kesetiaan dan berkorban untuk UMNO. Jangan menjadi seperti sesetengah guru yang enggan terlibat dalam UMNO, mereka tidak bersyukur kepada Barisan Nasional. Alhamdulillah, dibawah BN semua masalah guru berjaya diselesaikan