Rabu, 19 Januari 2011

YGMB sedia bantu lunas hutang ahli

JIKA anda mempunyai hutang bank seperti pinjaman peribadi, kad kredit atau pinjaman-pinjaman lain yang banyak serta dibebani dengan faedah bank yang tinggi.

Tidak perlu risau.

Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB) bersedia membantu melunaskan hutang-hutang tersebut dengan syarat anda perlulah mendaftar sebagai ahli YGMB dan anggota Koperasi YGMB.

Itu antara faedah menarik yang disediakan oleh YGMB melalui Koperasi YGMB dalam usahanya menjaga kebajikan ahli-ahlinya yang sebahagian besar terdiri daripada guru- guru di bawah Kementerian Pelajaran (KPM).

Selain warga pendidik, faedah tersebut juga boleh dinikmati oleh semua pegawai perkhidmatan pelajaran, kakitangan di KPM, pesara guru dan ahli bersekutu (kakitangan YGMB).

Dengan fungsi utamanya sebagai kredit, Koperasi YGMB bersedia melunaskan pinjaman bank ahli-ahlinya di mana mereka perlu membayar semula pinjaman tersebut kepada koperasi yang menawarkan faedah jauh lebih murah.

Faedah serta sumbangan ini mampu dinikmati oleh setiap ahlinya dengan hanya perlu membayar yuran bulanan keahlian YGMB sebanyak RM10.

Yuran bagi keanggotaan Koperasi YGMB pula adalah RM35 setiap bulan. Namun, yuran bulanan Koperasi YGMB ini akan dipulangkan semula apabila anggotanya bersara kelak.

Menurut Pengerusi YGMB, Tan Sri Alumiddin Mohd. Dom, dengan penjenamaan semula YGMB dan suntikan modal sebanyak RM10 juta oleh kerajaan, YGMB yakin untuk memberikan perkhidmatan kebajikan serta faedah terbaik kepada ahli-ahlinya.

“Antara sumbangan kebajikan melalui produk baru itu ialah meningkatkan jumlah sumbangan khairat kematian, melanjutkan pelajaran, perubatan, kemalangan, malapetaka, perkahwinan, persaraan dan melahirkan anak,” katanya pada sidang akhbar di Wisma YGMB, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Selain membantu melunaskan pinjaman bank, Koperasi YGMB juga menawarkan pinjaman kecemasan dengan jumlah maksimum RM2,000 dalam tempoh 24 jam kepada ahli-ahlinya.

Pinjaman tersebut boleh digunakan contohnya untuk memperbaharui insurans dan cukai jalan yang telah tamat tempoh atau kecemasan lain yang memerlukan peruntukan wang.

Jelas Alumiddin, dengan sasaran sebanyak 100,000 ahli baru menjelang pertengahan tahun ini, YGMB berhasrat untuk berkembang agar setanding dengan Lembaga Tabung Amanah Tentera (LTAT) dan Koperasi Polis.

“Sehingga kini hanya terdapat 129,124 keahlian daripada jumlah keseluruhan kira-kira 400,000 guru di seluruh negara di mana 77,132 merupakan ahli seumur hidup dan 51,992 ahli biasa.

“Jika keahlian dapat ditingkatkan, tidak mustahil hasrat tersebut mampu untuk dicapai memandangkan jumlah guru di negara ini adalah lebih ramai berbanding anggota polis dan tentera,” jelasnya.

Beliau menambah, sumbangan yang bakal dinikmati oleh ahli YGMB dan koperasi YGMB adalah berbeza. Jika ahli YGMB turut mendaftar sebagai anggota Koperasi YGMB, mereka akan mendapat faedah daripada kedua-dua badan tersebut.

“Antara sumbangan yang disediakan oleh YGMB ialah khairat kematian ahli, kematian pasangan (suami/isteri), kematian anak (bawah 18 tahun), kemasukan ke IPTA/IPTS/IPGM, hadiah pesaraan, malapetaka, kemalangan, rawatan, perkahwinan dan melahirkan anak kesemuanya berjumlah RM7,300.

“Faedah yang bakal dinikmati oleh anggota Koperasi YGMB pula adalah pinjaman hartanah, pinjaman khas, pinjaman pelajaran, pinjaman biasa, pinjaman umrah dan pelancongan.

“Koperasi YGMB juga menyediakan sumbangan kebajikan kepada anggotanya seperti khairat kematian, dermasiswa, bantuan kemalangan dan bantuan bencana alam yang kesemuanya bernilai RM5,100,” terang beliau.

Alimuddin memberitahu, antara cadangan lain ialah untuk menyediakan kemudahan melanjutkan pelajaran ke peringkat Master dan Doktor Falsafah (PhD) di institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/IPTS) kepada ahli-ahlinya.

“YGMB juga berhasrat untuk menubuhkan kolej universiti dan pusat tuisyen, membina projek perumahan untuk ahli dan membeli bangunan serta tanah pertanian,” katanya.

Selain itu tambahnya, YGMB juga berhasrat untuk mewujudkan bank guru yang akan memberi pelbagai faedah menarik kepada semua guru di seluruh negara.

“Ia akan dapat dilaksanakan jika YGMB terus berdiri kukuh dan mempunyai keahlian yang ramai. Oleh itu, warga pendidik diharap dapat merebut peluang untuk menjadi ahli YGMB dan anggota koperasi untuk menikmati faedah dan sumbangan tersebut,” katanya.

Maklumat lanjut mengenai YGMB dan Koperasi YGMB boleh diperolehi di Wisma YGMB, Jalan Selangor, Taman Melawati, Kuala Lumpur atau hubungi 03-41058679/03-41052845 serta laman sesawang www.ygmb.com.my.


Utusan Malaysia Online: 19 Januari 2011

4 ulasan:

kamanuk berkata...

Saya tidak yakin kenyataan kakitangan dari YGMB tentang perkara melunaskan hutang-hutang Saya guru-guru. Saya katakan demikian kerana isteri saya pernah memohon insentif pelajaran semasa belajar di universiti 10 tahun yang lalu seperti yang dijanjikan tetapi sehingga ke hari ini setelah 10 tahun berlalu surat balanasan permohonan insentif pelajaran tidak ada ...Jadi apa yang diwar-warkan itu hanyalah cerita kosong. Janji mulut dan lisan sahaja tiada kebenaran. Apa lagi hitam putih.......

Tanpa Nama berkata...

Biasalah "Kamanuk".

Mana-mana institusi yang beroperasi berasaskan "duit", nak minta orang jadi ahli cakap memang manis, masa kita menuntut kita macam hendak menangis. Ulang alik ke pejabatnya, hampeh, bertahun baru clear, tak berbaloi. Kita gunakan kaedah sendiri utk menghadapi perbelanjaan masa depan, iaitu menabung bulanan dengan kadar munasabah. Maklumlah sekarang semua nak kena bayar.

Tanpa Nama berkata...

Kelakar juga statment YGMB. Lunas hutang dengan berhutang. Lunas tu aper maksudnya??? Kalau cikgu tak kan tak faham!!! Dunia, dunia, ... penuh dengan penipuan, Ya Allah Selamatkan Aku. Hancurkahlah orang yang macam ini.

kamanuk berkata...

YGMB nak melunaskan hutang-hutang????????????Aku tak percayala.....

Wahai ..tok ketua YGMB kamu ni nak melunaskan hutang ke nak menambah hutang guru...

YGMB lunas hutang lep[as tu kenakan interest tinggi hinga tiga kali ganda apa tu...

Sebenarnya YGMB tu nak bertindak sebagai KOPERASI PINJAMAN WANG..Jadi kita tahulah kalau dah jadi koperasi tu kenalah guru-guru bayar ienterest dua kali ganda iaitu.interest dari bank kemudiaan koperasi pula kenakan faedah koperasi.Jadi, bukankah ini merupakan satu penipuan ke atas guru-guru