Selasa, 16 Ogos 2011

Sistem peperiksaan mesti fokus kemenjadian murid

2011/08/16
PENGETAHUAN diperoleh daripada ibu bapa, guru dan pakar serta daripada buku dan media biasanya boleh diterima sebagai betul. Sumber pengetahuan seperti ini dikenali sebagai autoriti dan ia mempunyai kebaikan terutama dari segi mudah dan cepat mendapatkan pengetahuan.

Bagaimanapun, terdapat batasan tertentu sebab kepakaran seseorang itu mungkin lebih rendah daripada apa yang dijangkakan. Mereka mungkin memberi maklumat atau pengetahuan yang salah sebab terdapat juga pakar yang mempunyai tujuan tertentu yang tidak profesional dengan sengaja memberi maklumat yang salah untuk mengembangkan idea yang bias.
Kepakaran seorang guru sekolah tidak sama dengan pengetahuan seorang peguam, jurutera atau pegawai perubatan. Guru mempunyai pertimbangan sosial yang lebih konkrit untuk menyampaikan ilmu pengetahuan. Indikator penerimaan ilmu dapat diukur melalui perubahan tingkah laku, atau lebih dikenali sebagai kemenjadian murid dan proses ini berterusan hingga ke akhir persekolahan.
Kerjaya guru kini tersepit di antara menyampaikan ilmu dan mencari kecemerlangan prestasi. Guru terarah untuk memilih akibat perubahan sistem penilaian terhadap kecemerlangan dan kepakaran serta kemenjadian individu yang diajar. Ini bersangkut paut dengan proses kecemerlangan guru dan kenaikan pangkat.

Umum tahu bahawa prestasi sekolah diukur melalui pencapaian akademik murid dalam peperiksaan awam yang menuntut guru memberi lebih penekanan terhadap persediaan murid untuk menghadapi peperiksaan. Dengan itu, proses penyampaian ilmu sedikit terabai disebabkan guru lebih terarah untuk mengajar kaedah menjawab soalan, latih tubi, membincangkan soalan dan meramal topik untuk peperiksaan.

Kita berharap sistem peperiksaan di sekolah lebih fokus kepada perkara-perkara kemenjadian murid yang diajar oleh guru. Ini merangkumi tiga aspek penting yang menjadi domain utama pembelajaran iaitu, ilmu pengetahuan, kemahiran sosial dan mengamalkan nilai murni dalam kehidupan. Matlamat akhir kelak adalah membentuk masyarakat Malaysia yang lebih toleran, menghormati orang lain dan berilmu pengetahuan.

MOHD ASRAN AMISAH,
Kajang, Selangor.

Berita Harian Online: 16 Ogos 2011

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TIDAK....sistem PEPERIKSAAN mestilah mengutamakan berapa A murid boleh skor...berapa peratus sekolah tu dpt dlm Peperiksaan UPSR/PMR/SPM/STPM.
Lepas tu, pengetua dpt RM ???????, Guru Kelas peperiksaan dpt RM ?????????, Guru lain dpt Rm XXXXXX.

Tanpa Nama berkata...

Mentaliti guru kini .. RM!

Tanpa Nama berkata...

jika kita benar-benar sayangkan negara, sistem pendidikan mesti dirombak agar selari dengan tuntutan semasa.