Jumaat, 18 Mei 2012

Guru ejen transformasi

Oleh Intan Mas Ayu Shahimi
imas@hmetro.com.my


KUALA LUMPUR: Warga pendidik perlu memastikan sekolah menjadi tempat untuk memperkembangkan potensi murid secara menyeluruh, sebagaimana dihasratkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud.
Beliau berkata, visi dibawa kementerian, ‘Sekolah Unggul Penjana Generasi Terbilang’ sepatutnya memberi peringatan jelas kepada golongan pendidik bahawa sekolah memegang peranan besar dalam menggabungkan maklumat dan kepakaran untuk membentuk generasi berkualiti pada masa depan.

“Dalam hal ini, guru memegang peranan penting bukan saja sebagai pendidik malah turut menjadi ejen transformasi yang bertanggungjawab berinteraksi secara langsung dengan murid atau pelajar.
“Ia bersesuaian dengan tema sambutan Hari Guru 2012 yang meletakkan Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara,” katanya dalam teks ucapan yang dibacakan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Sufaat Tumin pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Sekolah Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 di Lembaga Peperiksaan di sini, semalam.

Menurut Abd Ghafar, keilmuan, kesungguhan dan kesabaran guru memberikan bimbingan serta didikan adalah ramuan yang perlu ada dalam diri seorang guru.

“Semua kriteria berkenaan penting dalam memastikan kejayaan anak didik mereka dan sebab itu, tahun ini kita mengadakan Anugerah Khas untuk diberikan kepada seorang guru yang berusaha gigih melaksanakan tuntutan serta tanggungjawab kerjayanya sebagai pendidik.

“Guru yang menerima anugerah ini merancang pelbagai program untuk meningkatkan penguasaan murid dalam pembelajaran serta melaksanakan inovasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) hingga berjaya meningkatkan pemahaman pelajar dalam mata pelajaran diajar “Paling penting, guru berkenaan bukan saja gigih dan sedia berkorban, malah turut berjaya membudayakan konsep guru penyayang di kalangan pelajar,” katanya.

Sekiranya tahun lalu mengutamakan penghargaan kepada murid cemerlang, kali ini beliau berkata, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melakukan sedikit kelainan dengan memberi anugerah kepada sekolah yang berjaya mencapai prestasi cemerlang dalam SPM 2011.
“Kita harap inisiatif ini dapat menyuntik semangat semua warga sekolah erutama kepimpinan dan tenaga pengajarnya untuk bekerja lebih keras dalam satu pasukan demi menempa kecemerlangan sekolah,” katanya.

myMetro: 18 Mei 2012

1 ulasan:

zarina berkata...

bagaimana pula dengan guru yang dah 10 tahun dapat 44, kemudian perlu lagi ke 8 thn berada di dg 44 , atau ada pengurangan tahun, sebab baru ni ada pekeliling dg 44 thn 2005 layak mendapat dg 48 tahun 2012, mengikut tangga gaji p1 t11, jadi bagaimana pula dgn tahun 2006, 2007 dg 44,,,,