Selasa, 1 Mei 2012

Sekolah Seni ketiga di Kuala Lumpur

Oleh Mohd Feroz Abu Bakar
feroz@bharian.com.my
2012/05/01

Pengambilan pertama 100 lulus UPSR 2012

KEMENTRIAN Pelajaran akan menubuhkan satu lagi sekolah seni tahun depan, sekolah ketiga selepas Sekolah Seni Johor Bharu dan Sekolah Seni Kuching yang diwujudkan kira-kira lima tahun lalu.

 Pengarah Bahagian Kokurikulum dan Kesenian kementerian itu, Muhamat Roli Hasan, berkata sekolah berkenaan akan ditubuhkan di Kuala Lumpur dengan pengambilan 100 pelajar Tingkatan Satu.
Katanya, Sekolah Seni Kuala Lumpur juga akan dilengkapi kemudahan studio dan peralatan seperti dua sekolah seni sebelum ini, selain kemudahan asrama.

Beliau berkata, sekolah seni beroperasi seperti Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan pelajar berpeluang menikmati kemudahan selesa.

“Nama dan lokasi Sekolah Seni Kuala Lumpur belum boleh diumumkan kerana kementerian pada peringkat akhir meluluskan dana mengubah suai bangunan sedia ada.

“Selain bilik darjah dan studio seni, bangunan sekolah ini juga menyediakan asrama untuk 500 pelajar,” katanya kepada Berita Harian, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Muhamat Roli berkata, pengambilan pelajar Tingkatan Satu tahun depan bermula dengan lulusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini dan tiada pengambilan untuk pelajar ke Tingkatan Empat.

Katanya, syarat kemasukan ialah 3B dalam UPSR dan mempunyai bakat dalam bidang seni sama ada muzik, tarian, teater dan visual (reka bentuk, seni halus, komunikasi visual).

Selain kelayakan akademik, beliau berkata, kementerian akan menilai bakat seni lulusan UPSR menerusi temu duga khas di beberapa bandar utama seluruh negara.

“Permohonan boleh dilakukan secara dalam talian melalui laman web kementerian Pelajaran selepas keputusan UPSR 2012 diumumkan hujung tahun ini,” katanya.

BeritaHarian Online: 1 Mei 2012

Tiada ulasan: