Penubuhan The Malay College Kuala Kangsar (MCKK)
merupakan salah sebuah sekolah yang diharapkan dapat meningkatkan taraf
pendidikan dalam kalangan masyarakat Melayu dan kewujudannya telah
mencatat sejarah yang tersendiri di negara kita.
Kolej ini ditubuhkan hasil daripada cadangan empat Sultan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Pahang dan Negeri
Sembilan) yang amat menitikberatkan masa depan orang Melayu.
Dalam Persidangan Raja-Raja (DURBAR) di Kuala Lumpur pada 1903,
Sultan Perak, Sultan Idris Murshidul Azam Shah I telah menyatakan
penentangan terhadap dasar pelajaran British di Negeri-negeri Melayu
Bersekutu yang bertujuan hanya melahirkan petani dan nelayan yang lebih
baik berbanding generasi terdahulu.
Baginda mencadangkan satu usaha yang positif perlu diambil oleh
British untuk menyediakan pelajaran yang lebih baik kepada anak-anak
pribumi demi kepentingan negeri-negeri Melayu.
Pendapat ini disokong oleh nazir sekolah-sekolah Negeri Melayu
Bersekutu, R.J.Wilkinson. Beliau tidak bersetuju jika pelajaran orang
Melayu semata-mata untuk menggalakkan orang Melayu menjadi penduduk
kampung terdidik sahaja tanpa membolehkan mereka mengambil bahagian
dalam pentadbiran negeri.
Akibat daripada rasa tidak puas hati ini, maka MCKK ditubuhkan di
kawasan tanah seluas 30-40 ekar yang dihadiahkan oleh Sultan Perak,
Sultan Idris Murshidul Azam Shah I pada 2 Januari 1905.
MCKK dikenali sebagai "Malay Residential School" yang
ditubuhkan dengan tujuan memberi pendidikan kepada anak-anak lelaki
Melayu daripada kalangan bangsawan bagi memenuhi perkhidmatan di dalam
berbagai-bagai sektor perkhidmatan kerajaan.
William Hargreaves dilantik pengetua pertama dalam sistem sekolah
berasrama penuh yang pertama di Semenanjung Tanah Melayu mengikut kaedah
"public school'' di England.
Bangunan rasmi bagi The Malay College yang dinamakan "Big School''
telah disiap dibina pada 11 Disember 1909 dan perasmiannya telah
disempurnakan oleh Sultan Perak, Sultan Idris Murshidul Azam Shah I.
Sempena dengan itu, namanya telah ditukar kepada MCKK.
Pada tahap permulaan, kebanyakan pelajar terdiri daripada golongan
atasan, tetapi selepas tamat Perang Pasifik (1941-1945), atas kesedaran
dan pergolakan politik menyebabkan pihak British terpaksa melonggarkan
kemasukan pelajar ke MCKK. Pelajar-pelajar daripada segenap lapisan
masyarakat mendapat peluang untuk memasuki kolej ini.
Sejak tahun 1947 iaitu apabila keadaan Tanah Melayu telah pulih
seperti sedia kala, sekolah ini telah mengalami perkembangan yang pesat.
Bangunan-bangunan tambahan bagi kelas-kelas persediaan, makmal-makmal
sains, blok pentadbiran, perpustakaan, dewan sekolah, dewan kuliah dan
sebagainya telah didirikan untuk memberi kemudahan kepada pelajar.
Kelas-kelas peringkat pra-universiti juga telah dimulakan dalam tahun
1950-an.
MCKK sebagai sebuah institusi pendidikan di Malaysia berjaya dalam
peranannya memajukan bidang pelajaran khasnya untuk bumiputera.
Kolej ini telah berjaya dalam usahanya untuk menghasilkan
pelajar-pelajar yang cemerlang pencapaian dalam semua bidang dan telah
melahirkan begitu ramai personaliti dalam bidang masing-masing.
Selain Pengasas UMNO, Datuk Onn Jaafar yang membangkitkan semangat
orang Melayu menentang Malayan Union pada 1948, Tun Abdul Razak Husein
adalah tokoh yang telah memberikan sumbangan yang cukup besar dalam
sistem pendidikan di Malaysia.
Jawatankuasa pelajaran yang dibentuk oleh Parti Perikatan pada tahun
1955 telah diketuai oleh bekas pelajar MCKK ini selaku Menteri Pelajaran
pada masa itu.
Antara cadangan Penyata Razak termasuklah penubuhan sekolah umum
(rendah) yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan
sekolah jenis umum (rendah) yang menggunakan bahasa Inggeris, Cina dan
Tamil sebagai bahasa pengantar.
Sekolah menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar, manakala sekolah menengah Inggeris pula menggunakan bahasa
Inggeris sebagai bahasa pengantar. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
diwajibkan diajar di semua sekolah.
Penyata Razak telah mengemukakan cadangan penting bagi pembentukan
bangsa yang bersatu padu melalui satu dasar pendidikan yang
menggambarkan perasaan dan harapan masyarakat berbilang kaum di Tanah
Melayu. Hasrat tersebut diteruskan hingga kini di bawah gagasan 1
Malaysia.
Utusan Malaysia Online: 7 Mei 2012
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan