Sabtu, 5 Mei 2012

Prasarana rangsang semangat guru, pelajar

PAGOH: Kerajaan bukan saja membangunkan prasarana pembelajaran yang selesa dan canggih di seluruh negara, malah memberi tumpuan dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan negara supaya dapat melahirkan lebih ramai pelajar cemerlang pada masa depan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, secara tidak langsung, kemudahan prasarana yang lengkap mampu menjadikan guru dan pelajar lebih bersemangat apabila pembelajaran dikendalikan dalam keadaan cukup selesa.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, namun prasarana yang lengkap bukanlah perkara utama, sebaliknya kesungguhan guru dan pelajar untuk lebih berjaya adalah lebih penting.
Menurutnya, sebagai contoh, beliau sebelum ini pernah melawat sebuah sekolah di Ulu Lubai, pedalaman Sarawak yang diiktiraf sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) hasil inisiatif dilaksanakan guru dan ibu bapa untuk membantu pelajar terus maju.

“Saya terpegun kerana walaupun sekolah itu hanya dibina menggunakan kayu dan kemudahannya tidak lengkap seperti sekolah lain, namun masih tersenarai sebagai SBT, malah mempunyai hubungan dengan sekolah antarabangsa seperti Singapura dan United Kingdom.

“Perkara ini harus dijadikan contoh yang mana inisiatif ibu bapa dan guru secara tidak langsung membantu kerajaan meletakkan sistem pendidikan negara setanding dengan negara maju lain di dunia,” katanya ketika hadir pada Majlis Ramah Mesra dan Anugerah Pelajar Cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Parlimen Pagoh 2011 di Sekolah Kebangsaan (SK) Semaseh, Panchor, di sini, semalam.

Pada majlis itu, seramai 20 pelajar cemerlang SPM 2011 dalam Parlimen Pagoh menerima sijil penghargaan dan wang tunai disampaikan Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh.


myMetro: 5 Mei 2012

Tiada ulasan: