Ahad, 13 Mei 2012

Pendidikan desa, bandar seiring

KUALA LUMPUR: Langkah terbaik kini dikenal pasti bagi meningkatkan mutu pendidikan negara dalam usaha memastikan sistem pendidikan luar bandar mampu bergerak seiring dengan di bandar.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud berkata, sehingga kini mutu pendidikan negara secara amnya mampu bersaing dengan negara lain dan tidak perlu dipertikaikan.

Bagaimanapun, katanya, usaha transformasi ingin dilakukan bagi memastikan perkembangan pendidikan negara disebarkan secara menyeluruh, terutama di kalangan pelajar luar bandar.
“Jika kita melihat kadar pencapaian mutu pendidikan negara, sememangnya boleh dikatakan ia sama dengan tahap pendidikan negara lain.

“Namun, apa yang ingin kita lakukan supaya mutu pendidikan luar bandar dan di bandar bergerak dan meningkat secara seiring,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Seminar Kepimpinan dan Transformasi Pendidikan anjuran Yayasan Guru Pelajaran Malaysia (YGPM), di sini, semalam.

Hadir sama Pengerusi YGPM, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan Pengarah Institut Kepimpinan Pendidikan Universiti Malaya (UM), Profesor Dr Marohaini Yusof.

Abd Ghafar tidak menafikan wujud jurang mutu pendidikan antara pelajar luar bandar dengan bandar yang berpunca daripadanya banyak faktor.

“Faktor ini pula bukan satu, sebaliknya merangkumi banyak aspek. Sebagaimana program transformasi pendidikan yang ingin dilakukan, kita ingin mencungkil di mana kelemahannya dan cara mengatasinya,” katanya.

myMetro: 13 Mei 2012

Tiada ulasan: