Isnin, 7 Mei 2012

Ke arah melahirkan guru berkualiti

Muhyiddin Yassin menerima cenderahati daripada Yahya Ibrahim pada Majlis Perasmian Kolej Antarabangsa Kirkby di Cyberjaya, Selangor, baru-baru ini.
SEBAGAI sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi (ETP) negara untuk mencapai Wawasan 2020, Kementerian Pelajaran telah merancang pelan agresif untuk melatih guru-guru baru serta meningkatkan kemahiran guru sedia ada terutamanya dalam subjek yang kurang bilangan guru berkualiti seperti bahasa Inggeris, bahasa Mandarin, bahasa Tamil, Muzik dan Sukan.
Dalam konteks ini, Kolej Antarabangsa Kirkby (KIC) telah ditubuhkan bagi memainkan peranan untuk memenuhi keperluan dalam bidang pendidikan serta latihan terutamanya dalam melatih guru bahasa Inggeris untuk sekolah rendah.
Presiden KIC, Bismillah Khatoon Abdul Khader berkata, fokus utama kolej ini adalah untuk melatih guru-guru bahasa Inggeris yang beraspirasi seterusnya mampu menyediakan pengalaman bahasa Inggeris sepenuhnya di negara ini.
"Strategi kami adalah untuk memperkasakan para guru bagi mengubah pembelajaran dalam kelas dengan membangunkan pendekatan yang lebih kreatif terhadap kurikulum dan pembelajaran serta dibantu dengan penggunaan teknologi untuk memperluaskan pengajaran dan pembelajaran para pelajar," katanya.
Beliau bekata demikian pada majlis perasmian KIC yang disempurnakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Cyberjaya, Selangor, baru-baru ini.
Hadir sama Pengerusi KIC, Tan Sri Yahya Ibrahim.
Menurut Bismillah lagi, kementerian terutamanya dari Bahagian Pendidikan Guru banyak membantu dalam memastikan pihak KIC mematuhi serta mengenal pasti liputan kurikulum yang bersesuaian.
"Saya mempunyai sasaran untuk memastikan bahawa para pembekal pendidikan guru dari pihak swasta dapat berganding bahu dalam membantu menyediakan guru-guru berkualiti tinggi bagi negara dan rantau Asia.
"Kolej ini yakin bahawa negara mempunyai keupayaan dan kekuatan moral untuk membangunkan modal insan berkualiti bagi generasi akan datang," ujarnya.
Antara kursus yang ditawarkan di kolej ini termasuklah pengajian peringkat 'A' Level serta Diploma Bahasa Inggeris, Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Diploma Media Kreatif.
Pihak kolej turut mempromosikan kolej ini ke luar negara dengan menggalakkan Majlis Pertubuhan Menteri-Menteri Pelajaran Asia Tenggara (SEAMEO) serta Kementerian Pelajaran Pakistan, Uzbekistan, Palestin dan Korea Selatan untuk menimbang penghantaran guru-guru perkhidmatan dan pra perkhidmatan mereka ke KIC untuk berkongsi pengalaman, kemahiran serta pembelajaran.

Utusan Malaysia Online: 7 Mei 2012

Tiada ulasan: