Sabtu, 5 Mei 2012

Sekolah, PPD dapat autonomi

Oleh Salman Hamat
am@hmetro.com.my


MUAR: Kementerian Pelajaran bercadang memberikan kuasa autonomi kepada sekolah dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) bagi menentukan hala tuju pendidikan menjadi lebih mantap dan bermutu serta setanding dengan negara maju.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, cadangan itu tidak bermakna kementerian melepaskan tanggungjawab, sebaliknya sedar situasi setiap sekolah dan PPD berbeza selain menghadapi masalah serta keluasan tidak sama.

“Kita merasakan pendekatan itu sesuai bagi menangani masalah dihadapi secara tidak langsung membantu sekolah berkenaan mencapai tahap kecemerlangan yang dikehendaki.
“Menerusi kebebasan itu, urusan di peringkat sekolah dapat diselesaikan dengan lebih berkesan sekiranya timbul masalah boleh diselesaikan segera,” katanya pada Majlis Jalinan Mesra Warga Pendidik dan Perasmian PPD Muar di sini, semalam.

Beliau berkata, sekiranya dijalankan, bidang kuasa kini di peringkat kementerian akan diturunkan ke peringkat negeri, PPD atau sekolah dan dalam sesetengah perkara autonomi akan diberikan kepada pengurusan sekolah untuk merangka perancangan lebih tepat dan sesuai mengikut keadaan masing-masing.

“Ini kali pertama Menteri Pelajaran bercakap mengenai kuasa autonomi di peringkat sekolah dan daerah kerana kita sedar masalah antara setiap sekolah dan daerah berbeza memerlukan pendekatan dan penambahbaikkan mengikut cara masing-masing.

“Cadangan itu antara mendapat perhatian dalam kajian sistem pendidikan negara dijalankan kementerian dalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan negara.

“Sebagai organisasi paling hampir dengan pihak sekolah, PPD dilihat mempunyai tanggungjawab besar untuk meningkatkan mutu pendidikan,” katanya.
Muhyiddin berkata, sebagai organisasi besar yang bertanggungjawab terhadap kira-kira 10,000 sekolah, mereka perlu melaksanakan tanggungjawab secara berkesan untuk melahirkan modal insan berkualiti bagi memenuhi tuntutan pembangunan negara.

Justeru, katanya, PPD perlu memainkan peranan melaksanakan apa saja dasar diputuskan kementerian supaya sampai ke akar umbi dengan jelas bagi mencapai matlamat ditetapkan.

myMetro: 5 Mei 2012

Tiada ulasan: