Isnin, 30 Mei 2011

Cabaran mendidik pesalah juvana

ua Pengarah Pelajaran, Datuk Asariah Mior Shaharuddin berkata, komitmen dan pengorbanan warga guru dalam meningkatkan kualiti pendidikan di kalangan pelajar sekolah kawalan Jabatan Penjara Malaysia amat dihargai.

Menurut beliau, iltizam dan komitmen yang ditunjukkan oleh warga pendidik dalam membantu juvana atau banduan muda telah membuka satu dimensi baru bagi mengangkat martabat profesion keguruan bersesuaian dengan tema Hari Guru tahun ini iaitu Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara.

"Guru juga berperanan sebagai pemangkin kepada amalan pendidikan sepanjang hayat dan sekolah sebagai organisasi pendidikan," katanya ketika berucap pada Sambutan Hari Guru Peringkat Jabatan Penjara Malaysia di Dewan Kelab Penjara Kajang, Selangor, baru-baru ini.

Jelasnya, walaupun golongan pelajar ini berada dalam proses pemulihan kerana kesalahan yang telah dilakukan, namun mereka tetap memerlukan pendidikan agar tidak ketinggalan apabila tamat menjalani hukuman kelak.

"Guru memainkan peranan penting dalam usaha memberi didikan sebaik mungkin kepada penghuni tirai besi ini dan tanpa bimbingan guru, tidak mustahil apabila bebas kelak mereka akan mengulangi kesilapan sama," jelasnya.

Beliau menyarankan guru-guru menjalankan tugas dengan gigih dan menganggap pengalaman mendidik golongan pelajar ini sebagai sesuatu yang istimewa seterusnya berusaha memantapkan lagi kemahiran demi memartabatkan profesionalisme keguruan.

Utusan Malaysia Online: 30 Mei 2011

Tiada ulasan: