Jumaat, 20 Mei 2011

Guru, pelajar sambut Hari Guru dalam koc

KUALA LUMPUR 18 Mei - Pengalaman meraikan sambutan Hari Guru dalam koc kereta api yang dalam perjalanan dari ibu kota ke Ipoh, Perak semalam memberi pengalaman berbeza kepada guru dan pelajar Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional di Wilayah Persekutuan dan Selangor.

Bagi Mohd. Alimin Che Ali, 35, yang bertugas di Sekolah Menengah Teknik Kajang, ia merupakan pengalaman baru baginya biarpun sudah enam tahun bertugas sebagai guru.

"Selalunya sambutan diadakan di sekolah dan aktiviti yang dijalankan juga lebih kurang sama setiap tahun. Namun, tahun ini sangat berbeza dan lebih santai," katanya.

Beliau merupakan salah seorang daripada 20 guru yang diundang menyertai sambutan Hari Guru itu yang dianjurkan oleh Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dengan kerjasama Bahagian Teknik dan Vokasional Kementerian Pelajaran.

Kumpulan guru dan pelajar terlibat dibawa menaiki kereta api dari KL Sentral ke Ipoh sejauh 200 kilometer sebelum kembali ke ibu kota dan diraikan dalam beberapa acara menarik sepanjang perjalanan itu.

Perasaan sama turut dikongsi oleh Nor Hazwin Solehah Abdul Hamid, 24, yang bertugas di Sekolah Menengah Vokasional (SMV) Sungai Buloh.

"Sebenarnya ini merupakan tahun pertama saya bertugas sebagai guru dan merasai pengalaman menarik ini. Saya difahamkan ini adalah kali pertama KTMB menganjurkan program seumpama ini dan tentunya saya berasa bangga kerana menjadi kumpulan pertama guru yang merasai pengalaman menarik ini," katanya.

Bagi Nur Aliyaa Athirah Ahmad Bakhtiar, 17, pelajar Sekolah Menengah Vokasional Sungai Buloh, dia turut teruja kerana dapat meraikan guru tersayang dalam suasana yang cukup istimewa itu.

"Saya gembira kerana turut berpeluang meraikan sambutan ini bersama Ketua Pengarah Pelajaran dan rakan-rakan dari sekitar Selangor dan ibu kota," katanya,

Kavita Prapagaren, 17, dari SMV ERT Setapak turut berkongsi perasaan gembira kerana berpeluang meraikan guru dalam koc KTMB.

Utusan Malaysia Online: 20 Mei 2011

Tiada ulasan: