Ahad, 6 Julai 2008

Pengurusan masa bantu capai hidup berkualiti

Oleh Ruzain Syukur Mansor

"SAYA rasa mahu sambung pelajaran ke peringkat ijazah, cikgu!" kata Cikgu Ramlah ketika berbual dengan pengetuanya. "Baguslah, saya sokong, selagi mampu dan mempunyai semangat, teruskan," balas pengetua.

Dialog sedemikian biasa kita dengar pada zaman yang begitu banyak peluang untuk mengembangkan kerjaya dan potensi diri. Ia juga bertepatan dengan budaya menuntut ilmu sepanjang hayat.

Budaya menuntut ilmu walaupun sudah berkerjaya adalah perkara yang tidak begitu asing. Keperluan hidup terutama bagi remaja yang mempunyai tanggungjawab besar membantu keluarga menyebabkan sesetengah mereka terpaksa melupakan sementara impian ke menara gading. Lebih-lebih lagi bagi anak sulung apabila keadaan sosioekonomi memaksa mereka untuk hanya mendapatkan kelayakan asas seperti Sijil Pelajaran Malaysia untuk bekerja demi melihat kelangsungan hidup adik beradik yang lain.

Bagi yang mempunyai semangat juang tinggi, pastilah timbul keinginan ini, apatah lagi melihat adik serta rakan sudah berjaya menggenggam segulung ijazah. Bagi yang sudah berkerja, anda masih mempunyai peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma dan ijazah sarjana muda melalui program luar kampus dan program jarak jauh yang ditawarkan banyak universiti awam dan swasta.

Pengalaman penulis yang pernah menjadi pensyarah di institut pengajian swasta di ibu kota banyak menyaksikan kesungguhan mahasiswa yang sudah berkerja namun gigih meningkatkan taraf pendidikan demi peningkatan kerjaya mahupun kepuasan diri. Universiti Terbuka Malaysia dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di antara universiti yang banyak menyediakan program luar kampus bagi mereka yang sudah berkerja. Layari laman web universiti pilihan anda serta hubungilah penasihat akademik dan berbincanglah mengenai peluang yang ada.

Bagi yang berminat dengan dunia kemahiran, banyak institut latihan berteraskan kemahiran seperti Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Institut Latihan Perindustrian mahupun Pusat Giat Mara yang banyak menyediakan kursus kemahiran jangka pendek terutama bagi golongan remaja dan belia yang ingin mengembangkan bakat dan peluang kerjaya.

Dunia perguruan juga menyaksikan ramai pendidik yang sanggup berkorban ketika cuti untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah pendidikan. Pengorbanan mereka di sekolah pada siang hari, sanggup pula bersengkang mata pada waktu malam untuk menelaah pelajaran, melayani pula kerenah anak menjadikan mereka insan yang tabah. Pun begitu, untuk mengalah tidak sama sekali sehingga titisan air mata membasahi pipi ketika menerima skrol ijazah pada hari konvokesyen nanti.

Begitulah perjuangan pada masa yang sama membuktikan bahawa budaya menuntut ilmu sepanjang hayat hidup subur di negara kita ini.

Selain itu, peluang Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) bagi Kursus Dalam Cuti (KDC) atau kursus Kursus Perguruan j-QAF juga terbuka kepada guru berijazah untuk mendapatkan Diploma Pendidikan.

Guru akan berkursus di institut perguruan pada waktu cuti. Terlalu banyak cabaran yang dilalui guru pelatih namun ketabahan terbalas apabila segala-galanya dapat dilalui dengan semangat juang yang tinggi demi kemajuan anak bangsa.

Cabaran bagi mahasiswa separuh masa yang sedang bekerja memang besar. Mana tidaknya, dengan tugasan dan tanggungjawab di tempat kerja, bebanan tugas oleh pensyarah, nota kuliah yang perlu dibaca, ini tidak termasuk tugasan sebagai seorang suami, isteri, ibu dan ayah bagi yang sudah berumahtangga.

Namun, ia tidak sepatutnya menjadi alasan memandangkan ada di kalangan graduan yang berjaya menamatkan pengajian ketika mereka sudah bergelar datuk dan nenek. Semuanya memerlukan pengorbanan dan pengurusan masa yang teratur.

Jadi, bagi memastikan kelangsungan kerjaya dan impian anda sebagai mahasiswa separuh masa, faktor pengurusan masa harus diletakkan di tempat teratas. Setiap tugasan yang diberikan jangan sekali-kali ditangguhkan. Pastikan tugasan pertama disiapkan sebelum tugasan kedua diberikan. Ini bagi mengelak anda tertekan apabila melihat lambakan kerja dan tugasan yang perlu disiapkan dalam satu tempoh masa yang sama. Bagi tugasan berkumpulan pastikan pembahagian kerja dibuat dengan teratur dan diketuai seseorang yang sangat efektif.

Selain itu, komunikasi yang amat baik dengan pihak majikan bagi mahasiswa yang sudah bekerja amat perlu. Setiap perkembangan dan keperluan akademik anda seharusnya juga berada dalam pengetahuan majikan. Ini termasuklah urusan cuti ketika menghadiri peperiksaan serta pelepasan menghadiri kuliah.

Pastikan bahawa usaha anda menuntut ilmu tidak menjejaskan organisasi tempat anda mencari rezeki.

Bagi menjamin kelangsungan kemantapan akademik anda, pastikan nota kecil sentiasa berada di dalam poket anda atau ditampal di meja peribadi supaya mengelakkan anda menggelabah bagi menghadapi peperiksaan.

Pengalaman penulis sebagai guru j-QAF ketika berkursus untuk mendapatkan diploma pendidikan banyak mengajar erti persediaan awal bagi menghadapi peperiksaan atau pembentangan kertas kerja banyak membantu menghadapi saat getir.

Justeru, belia harus sentiasa menanam tekad untuk meningkatkan kerjaya dan diri selaras dengan budaya menuntut ilmu sepanjang hayat. Laut mana yang tidak dilambung gelora, bumi mana yang tidak ditimpa gempa, begitu jugalah kehidupan yang sering diasak dengan seribu satu cabaran. Jika anda mempunyai semangat yang kuat, iltizam tinggi dan komitmen tidak berbelah bahagi sudah pasti menemui sinar kegemilangan.

Penulis ialah graduan Pengajian Ilmu Wahyu, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Berita Harian Online: 5 Julai 2008

Tiada ulasan: