Khamis, 19 Mac 2009

Persatuan setuju pelajar dilarang bawa telefon bimbit

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dan Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN) bersetuju dengan tindakan pentadbir sekolah merampas telefon bimbit yang dibawa pelajar ke sekolah.

Presiden NUTP, Hashim Adnan, berkata budaya membawa telefon bimbit ke sekolah perlu ditangani segera supaya pelajar dapat memberi tumpuan dalam bilik darjah.

Katanya, telefon bimbit dirampas guru di kawasan sekolah perlu ditebus ibu bapa pelajar atau penjaga sebagai peringatan.

"Selepas NUTP menimbang pelbagai perkara, kami menyokong baik arahan kementerian yang melarang pelajar membawa telefon bimbit kerana ia membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

"Tidak ada keperluan mendesak sehingga memerlukan pelajar membawa telefon bimbit, kerana di sekolah ada kemudahan telefon awam," katanya ketika dihubungi semalam.

Sementara itu, Presiden PIBGN, Prof Madya Datuk Mohamad Ali Hassan berkata, pengurusan sekolah perlu bertindak tegas dalam memastikan arahan kementerian diberi perhatian dengan memastikan semua guru kelas yang mengetahui pelajarnya membawa telefon bimbit ke sekolah segera mengambil tindakan.

"Bagi mengatasi masalah ini, guru yang tahu pelajarnya membawa telefon bimbit, tetapi tidak mengambil tindakan perlu juga dikenakan tindakan.

"Selain itu, kita tidak mahu pelajar kurang tumpuan pelajaran hanya disebabkan leka dengan telefon bimbit masing-masing," katanya.

Berita Harian Online: 19 Mac 2009

Tiada ulasan: