Jumaat, 20 Mac 2009

PPSMI: Maklum balas masih terbuka


HISHAMMUDDIN Tun Hussein bersama A. Samad Said (kanan) dan Hassan Ahmad (tengah) selepas sesi penjelasan mengenai isu PPSMI di Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 19 Mac – Kementerian Pelajaran masih membuka ruang untuk mendengar pandangan pelbagai pihak mengenai kedudukan muktamad dasar pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, suara dan hasrat dari semua peringkat akar umbi akan didengar dan setiap maklum balas diteliti serta diambil kira sebelum keputusan akhir dibuat.

‘‘Walaupun kertas Kabinet mengenai PPSMI ini sudah di peringkat penilaian oleh setiap kementerian sebelum dibawa ke Mesyuarat Jemaah Menteri, saya masih lagi terbuka untuk mendengar maklum balas daripada mana-mana pihak.

‘‘Saya akan menggunakan sepenuhnya ruang dan peluang sempena mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang berlangsung sekarang dan Perhimpunan Agung UMNO pada minggu depan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Perkara itu, katanya, turut dijelaskan kepada dua tokoh pejuang bahasa, Datuk Dr. Hassan Ahmad dan Datuk A. Samad Said dalam pertemuan beliau dengan dua tokoh berkenaan di sini hari ini.

‘‘Dalam pertemuan itu, kedua-dua tokoh telah menjelaskan hasrat, pandangan dan keprihatinan mereka terhadap isu ini dan berharap kerajaan akan menilai dan membuat keputusan terbaik,” kata Hishammuddin.

Menurutnya, perbincangan bersama kedua-dua tokoh itu turut berkisar mengenai transformasi kurikulum di peringkat sekolah rendah dan prasekolah sebagai gantian kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah termasuk keputusan mewajibkan pengajian Sejarah.

‘‘Selaras dengan transformasi kurikulum tersebut, turut dibincangkan ialah usaha kerajaan untuk menilai semula sistem pentaksiran dan peperiksaan kebangsaan khususnya di peringkat sekolah rendah,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, kerajaan tidak pernah bertolak-ansur dalam agenda memartabatkan bahasa kebangsaan dan segala pendekatan telah dilaksanakan demi mencapai objektif tersebut.

‘‘Saya berharap dalam hal pendidikan jangan kita mempolemik isu ini dan perbincangan mengenainya akan diteruskan secara rasional dan terbuka kerana ia menyentuh tentang kepentingan dan masa depan anak-anak kita.

‘‘Demi mencapai matlamat ini, kerjasama daripada para pejuang bahasa termasuk kedua-dua tokoh ini amatlah diharapkan kerana ia merupakan perjuangan ikhlas kita bersama,” katanya.

Utusan Malaysia Online: 20 Mac 2009

Tiada ulasan: