Sabtu, 28 Mac 2009

Guru Besar sebak selepas berkhidmat 34 tahun


ISMAIL Hassan diarak menaiki kereta kuda pada majlis perpisahan persaraannya di Melaka, semalam.


MELAKA 27 Mac - Ismail Hassan, 55, ada sebab tersendiri mengapa dia begitu sebak untuk mengucapkan selamat tinggal kepada bidang perguruan yang diceburinya selama 34 tahun.

Bagi Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Klebang Besar, Jalan Pulau Gadong di sini, banyak pahit maung dan kenangan manis yang dilaluinya menerusi profesion sebagai guru yang sangat dicintainya itu.

Hari ini merupakan hari terakhir beliau sebagai insan yang bergelar guru sebelum memulakan alam persaraannya.

Sebagai kenangan manis sebelum melangkah pergi, beliau diarak menggunakan kereta kuda meninggalkan perkarangan sekolah, lokasi terakhirnya menabur bakti sejak dua tahun lalu.

Turut menyaksikan majlis berkenaan ialah Pengarah Jabatan Pelajaran negeri, Isa Abu.

Ditanya apa yang akan dilakukan selepas menempuh alam persaraan ini, Ismail yang dilahirkan di Kampung Solok Duku, Masjid Tanah memberitahu, dia merancang untuk memulakan bidang perniagaan.

''Bagaimanapun, saya terlebih dulu ingin berehat dan tumpukan perhatian kepada keluarga dalam tempoh sebulan dua ini kerana bukan mudah untuk melupakan tempoh yang panjang sebagai seorang guru," katanya berterus-terang.

Mengenai majlis perpisahan beliau itu pula, Ismail berkata, dia terkejut dan terharu dengan penghargaan yang diberi oleh semua guru dan murid pada hari terakhirnya di sekolah berkenaan.

''Saya tak sangka akan diarak menaiki kereta kuda. Pengalaman sebegini tidak akan saya lupakan," ujarnya.

Sepanjang perkhidmatan, Ismail juga merupakan Jurulatih Eksekutif dalam bidang elektrik dan elektronik di Pusat Perkembangan Kurikulum sejak 1989 hingga 1997 dan Jurulatih Utama negeri bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup.

Utusan Malaysia Online: 28 Mac 2009

Tiada ulasan: