Jumaat, 20 Mac 2009

Sabar didik pelajar istimewa


MURID-MURID istimewa ini begitu riang menunjukkan hasil tanaman yang mereka usahakan di SMK Semerah, Batu Pahat, baru-baru ini. - UTUSAN/NORZAINURA ABDUL MAJID


BATU PAHAT 19 Mac – Mengajar pelajar istimewa bukan sesuatu yang mudah kerana seseorang itu harus menjadi sebahagian daripada mereka untuk memahami setiap permasalahan yang dihadapi.

Selain itu, setiap guru pendidikan khas juga harus mempunyai sikap keprihatinan yang tinggi serta semangat jitu dan bijak mendidik mereka menjadi insan berkemahiran selaras dengan kurikulum serta Falsafah Pendidikan Negara.

Ini kerana pendidikan khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdedikasi, mampu merancang dan menguruskan kehidupan.

Setiap anak istimewa ini perlu dididik supaya menyedari potensi diri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif.

Penyelaras Kelas Integrasi Pendidikan Khas (KIPK) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Semerah, Mohamad Zaad Hisham berkata, setiap anak istimewa yang belajar di situ diberi peluang dan bimbingan seluas-luasnya agar mereka dapat menyesuaikan diri dalam masyarakat.

‘‘Mereka juga diajar berinteraksi dan berkomunikasi, mengenal hal diri dan alam sekitar, menjaga kesihatan dan keselamatan diri dan menguruskan hal kehidupan seharian,’’ katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

‘‘Penubuhan KIPK bertujuan memberi keyakinan dan konsep kendiri yang positif, menghayati dan mengamalkan nilai murni serta menguasai kemahiran asas ke arah bidang kerjaya kepada golongan istimewa,’’ katanya.

Setakat ini, katanya, SMK Semerah mempunyai 24 pelajar istimewa termasuk dua beradik kembar dengan lima orang guru serta dua pembantu.

Mohamad Zaad berkata, kebanyakan pelajar KIPK di SMK Semerah mempunyai masalah lembam dalam pembelajaran, sindrom Down, hiperaktif, cerebral pulsy dan menghadapi masalah percakapan.

Guru KIPK, Norasidah Abdul Rasid, 29, yang baru setahun mengajar di KIPK mengakui pada mulanya beliau menangis apabila melihat golongan istimewa tersebut dan hatinya cukup tersentuh.

‘‘Masa itu saya tidak tahu, apa yang patut dibuat sebab tidak kenal diri mereka. Namun, dari situ saya cuba mendekati dan menyelami masalah mereka,” ujarnya.

Norasidah berkata, untuk mengajar golongan istimewa, beliau perlu mengenali kelemahan, kelebihan dan kekurangan yang ada pada mereka dan sentiasa sabar menghadapi kerenah golongan berkenaan.

Utusan Malaysia Online: 20 Mac 2009

Tiada ulasan: