Selasa, 31 Mac 2009

Guru sekolah maut, suami parah dalam kemalangan


ANGGOTA bomba dan penyelamat mengangkat mangsa yang cedera dalam kemalangan di Kilometer 405.6 Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) awal pagi, semalam. - UTUSAN/ABD. RAHMAN SALEH


HULU SELANGOR 30 Mac - Seorang guru wanita terbunuh manakala suaminya parah apabila kereta Proton Saga yang mereka naiki terbabas sebelum merempuh sebuah kereta di Kilometer 405.7, Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) berhampiran susur keluar Slim River, dekat sini awal pagi ini.

Mangsa, Rakiah Ashari Hassan Basri, 46, meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan kaki dalam kejadian pukul 5.30 pagi.

Difahamkan, ketika kejadian, Rakiah bersama suaminya, Zainal Hamzah, 49, dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Tapah, Perak.

Allahyarham Rakiah dikatakan sedang mengambil kursus pengajian di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di Tanjung Malim. Ketika kejadian, suaminya baru sahaja menjemput mangsa untuk bercuti di rumah mereka.

Bagaimanapun, sebaik tiba di lokasi kejadian, suami mangsa dikatakan gagal mengawal kenderaan yang dipandunya lalu merempuh belakang sebuah kereta jenis Mercedes Benz E 240.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritendan Norel Azmi Yahya Affendi berkata, berikutan rempuhan yang kuat itu, kereta pasangan tersebut terbabas ke kiri lebuh raya.

"Dua buah kereta lain iaitu Toyota Vios dan sebuah van merempuh kereta mangsa dari arah yang sama.

"Berikutan rempuhan itu, mangsa dan suaminya tersepit dalam kenderaan mereka," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Katanya, ekoran kemalangan terbabit, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Slim River dikejarkan ke tempat kejadian bagi mengeluarkan mangsa yang tersepit.

Menurut Norel Azmi, kejadian itu melibatkan empat buah kenderaan dan 13 penumpang serta pemandu.

"Mangsa yang berasal dari Taman Indah, Tapah meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan di kepala dan kaki.

"Suaminya pula cedera parah di kaki dan kepala dikejarkan ke Hospital Slim River. Keadaannya kini dilaporkan stabil," katanya.

Katanya, mayat Allahyarham Rakiah yang bertugas di sebuah sekolah di Taiping, Perak dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bharu untuk bedah siasat.

Sehubungan itu, polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kemalangan itu supaya menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Hulu Selangor di talian 03-60641222 bagi membantu siasatan.

Utusan Malaysia Online: 31 Mac 2009

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

arwah sepupu sy. Sy bangga dgn dia, dia guru y brdedikasi,sewaktu kemalangan trjdi,arwah dlm prjlnan blk ke rumah utk pergi ke sekolah