Ahad, 15 Mac 2009

Potensi pelajar cemerlang dikesan guru

KOTA BHARU 14 Mac – Di sebalik kejayaan cemerlang Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal, 18, yang mendapat keputusan 20A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) terdapat seorang guru yang bertanggungjawab menyelia pelajar tersebut sepenuhnya.

Guru Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi (Perempuan), Mohd. Razali Konok, memang mempunyai kelebihan apabila beliau mampu menghidu potensi setiap pelajar cemerlang.

Selain melonjakkan pencapaian Nik Nur Madihah dalam SPM 2008, beliau juga bertanggungjawab mendidik sehingga berjaya dua pelajar cemerlang SPM peringkat kebangsaan sebelum ini, Nur Hafilah Musa dan Siti Fatimah Mukhtar dari sekolah sama.

Nur Hafilah mencatatkan keputusan 10 1A pada SPM 1996 manakala Siti Fatimah mencatatkan 18A pada 2006.

Menurut Mohd. Razali, setiap pelajar yang dikesan berpotensi untuk berjaya dengan cemerlang akan diberi tumpuan dan digilap sebaik mungkin bagi menempuh peperiksaan tersebut.

Beliau yang juga Setiausaha Kecemerlangan dan Kokurikulum sekolah tersebut mula mengesan kebolehan Nik Nur Madihah ketika di tingkatan empat dan sejak itu dia diberi sepenuh perhatian.

“Ketika zaman Siti Fatimah, saya beri tumpuan kepada lima pelajar dan Siti Fatimah berjaya mencatatkan rekod manakala dua orang memperoleh 17A, seorang 15 1A dan seorang lagi 15 2A. Setiap pelajar diberi bantuan RM60 sebulan.

“Tetapi ketika era Nik Nur Madihah, saya melihat hanya dia seorang yang benar-benar menonjol. Saya mencari dan kumpulkan sumbangan daripada rakan-rakan guru serta orang perseorangan untuk beri bantuan RM200 sebulan,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Mohd. Razali, dana tersebut dikumpulkan sendiri oleh beliau semata-mata untuk membantu serta memberi rangsangan supaya pelajar berkenaan lebih yakin kepada diri sendiri.

“Saya sudah biasa dengan pelajar-pelajar cemerlang, bermula dengan Nur Hafilah yang kini melanjutkan pengajian peringkat doktor falsafah di Australia, jadi saya tahu mengenai murid yang berpotensi ini.

“Mereka mempunyai sifat hampir sama. Sebagai contoh, Siti Fatimah dan Nik Nur Madihah tiada jadual belajar tetap. Jadi saya perlu memberi sepenuh perhatian kepada pelajar terbabit,” jelasnya.

Mohd. Razali memberitahu, disebabkan sentiasa dikelilingi pelajar-pelajar pandai, beliau perlu bertindak lebih daripada seorang guru biasa yang mengajar di kelas.

“Saya selalu bertemu dan bertanyakan masalah yang dihadapi walaupun tidak mengajar mereka secara langsung,” katanya.

Beliau adalah guru yang dipinjamkan dari Kementerian Pelajaran ke sekolah di bawah Yayasan Islam Kelantan (YIK) itu dan telah mengajar di sekolah tersebut sejak tahun 1996.

Utusan Malaysia Online: 15 Mac 2009

Tiada ulasan: