Rabu, 25 Mac 2009

Sentral: Guru.net galak peningkatan ilmu

Oleh Zabidi Hitam, Khairina Yasin dan Noor Azlina Zainudin
bhnews@bharian.com.my


Pelajar Sekolah Kebangsaan Meru Kelang melihat Portal Pendidikan Berita Harian guru.net.my selepas pelancarannya di Balai Berita, semalam.

Pendidik puji portal pendidikan interaktif baru Berita Harian sesuai perkembangan semasa

KUALA LUMPUR: Langkah Berita Harian (BH) memperkenalkan portal pendidikan guru.net.my mendapat reaksi positif di kalangan guru yang turut menyifatkannya sebagai gerbang pendidikan baru dalam meningkatkan pencapaian pelajar.

Selain menjadi sumber rujukan alternatif terhadap pembelajaran di sekolah, mereka juga berpendapat portal dibangunkan secara interaktif itu menggalakkan pengembangan pengetahuan secara lebih meluas.

Penolong Kanan Akademik Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Gemereh, Segamat, Johor, Mohd Noor Abdullah, berkata portal itu wajar dimanfaatkan kerana ia sesuai serta selaras dengan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.

“Usaha Berita Harian ini patut dipuji dan dicontohi pihak lain dalam membantu masyarakat khususnya guru dan pelajar memanfaatkan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pembelajaran,” katanya ketika dihubungi semalam.

Guru Sekolah Kebangsaan (SK) Puncak Alam, Selangor, Ismail Mokhtar, berkata usaha mewujudkan talian pembelajaran elektronik itu sesuai dengan perkembangan semasa serta seiring pembangunan teknologi maklumat dalam dunia pendidikan.

Katanya, kaedah pembelajaran secara maya yang boleh diakses pada bila-bila masa memudahkan guru dan pelajar mencari maklumat serta bahan pembelajaran tambahan.

“Selain itu, portal ini boleh mendorong pelajar membuat ulang kaji awal dan berusaha mencari bahan latihan sendiri serta tidak bergantung tugasan guru semata-mata.

“Proses pembelajaran secara elektronik sangat menguntungkan kerana ia boleh dilayari 24 jam di mana saja asalkan ada talian internet,” katanya.

M Khalimi Dalhan dari SK Bukit Kapar, Klang, pula berkata portal itu boleh dianggap sebagai guru tuisyen maya kerana pelajar bukan saja dapat membuat banyak latihan, malah jawapan turut diberi termasuk bagi soalan subjektif.

Guru SMK Meru (Model Khas), Klang, Norman Ahman, berkata kewujudan portal itu amat bermakna kerana dapat menarik minat pelajar memperoleh bahan alternatif.

“Ia berfaedah kerana selain akademik, kandungan berbentuk permainan multimedia menjurus pendidikan turut disediakan,” katanya.

Sementara itu, guru SMK Datuk Harun, Tanjung Karang, Shariff Ibrahim, berkata portal itu mempunyai keistimewaan tersendiri yang mampu memupuk budaya belajar tanpa sempadan serta mendidik penggunaan teknologi.

Berita Harian Online: 25 Mac 2009

Tiada ulasan: