Isnin, 30 Mei 2011

Sekolah integriti cemerlang

PENCAPAIAN akademik dan kokurikulum sekolah integriti setanding dengan sekolah harian biasa.

Ketua Pengarah Penjara Malaysia, Datuk Wira Zulkifli Omar berkata, institusi ini mencatat kelulusan 95.24 peratus dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan salah seorang calon dari Sekolah Integriti Sungai Petani mendapat keputusan cemerlang 7A dan 1B.

"Lapan mata pelajaran SPM pula telah mencatatkan kelulusan melebihi 80 peratus," ujarnya.

Menurut beliau, kejayaan ini hasil usaha berterusan Jabatan Penjara Malaysia bagi meningkatkan kecemerlangan pendidikan serta menambah baik sistem pendidikan di sekolah-sekolah kawalannya.

"Sebanyak RM600,000 telah dibelanjakan tahun lalu untuk peningkatan prasarana serta perlaksanaan program melibatkan banduan muda dan juvana yang terlibat dalam sistem pendidikan di enam buah sekolah integriti dan dua Sekolah Henry Gurney," jelasnya.

Manakala dalam kokurikulum pula, pelajar dari sekolah kategori ini turut mencipta kegemilangan dengan mewakili pasukan tinju Melaka pada Kejohanan Sukan Malaysia.

"Diharapkan dengan usaha gigih berterusan guru-guru yang berkhidmat bersama Jabatan Penjara akan dapat melahirkan lebih ramai banduan muda dan juvana yang cemerlang pada masa akan datang.

"Para pendidik yang terlibat diseru untuk menjaya dan memainkan peranan dengan lebih gigih demi melahirkan insan berwajah baru seterusnya meletakkan sistem pendidikan Sekolah Integriti dan Sekolah Henry Gurney ke tahap yang lebih cemerlang," ujarnya.

Sekolah Integriti diwujudkan melalui kerjasama Jabatan Penjara Malaysia dan Kementerian Pelajaran pada 2008 termasuk dua buah Sekolah Henry Gurney mengikut sistem zon.

Sistem persekolahan yang dijalankan di institusi yang terpilih telah membuka peluang kepada 513 pelajar yang terdiri daripada pesalah juvana dan banduan muda untuk menduduki sistem aliran pendidikan arus perdana.

Sekolah Integriti Kajang dan Sekolah Henry Gurney Keningau masing-masing telah dinobatkan sebagai sekolah terbaik dalam pencapaian PMR dan SPM 2010 berdasarkan jumlah gred purata keseluruhan yang diperoleh sekolah berkenaan.

Utusan Malaysia Online: 30 Mei 2011

1 ulasan:

Unknown berkata...

Sekolah Henry Gurney Keningau telah mencatat 100% kelulusan SPM (dan semua mata pelajaran)pada tahun 2008, 2009, 2010.

Peratus kelulusan ini perlu diambil perhatian!!!