Selasa, 29 November 2011

MPSM anggap Program Rintis Guru bermasalah

Oleh Basir Zahrom
basir@bharian.com.my
2011/11/29

MAJLIS Pengetua Sekolah Malaysia (MSPM) menyokong kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam memansuhkan Program Rintis Guru bermula tahun depan.

Yang Dipertuanya, Muhamad Khailani Abdul Jalil, berkata pihaknya menyokong kenyataan itu kerana mendapati cadangan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) itu tidak sesuai.

Beliau berkata, saranan JPA itu tidak wajar kerana ditambah keterbatasan kemudahan seperti tempat rehat, kantin, bilik darjah, padang dan dewan.
Selain itu, katanya, program itu bakal memberi masalah kepada sekolah yang beroperasi dua sesi dan bagi pelajar yang bersekolah agama khususnya di Johor.

“Sewajarnya, tumpuan kini diberikan kepada pelaksanaan transformasi pendidikan termasuk Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI).

“Justeru, MSPM meminta JPA supaya tidak mengganggu sistem sekolah dan perkhidmatan guru. Biarlah guru mengurus (tugas) guru, perkhidmatan pelajaran dan sistem sekolah ketika ini,” katanya dalam dalam kenyataan yang diterbitkan di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ahad lalu, Berita Minggu melaporkan Muhyiddin mengumumkan pemansuhan projek rintis pengajaran sembilan jam yang sepatutnya bermula di empat negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak tahun depan bagi mengelak kekeliruan dalam kalangan guru.
Selain itu, tindakan berkenaan dibuat kerana tidak mahu menambah beban sedia ada dan ia sudah dimaklumkan kepada Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Abu Bakar Abdullah.

Sebelum ini, projek rintis yang dianggarkan membabitkan hampir 5,000 guru sekolah menengah dan rendah itu turut mendapat bantahan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) dan Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB).

Dua kesatuan guru itu mahu Kementerian Pelajaran menyediakan pembantu guru terlebih dahulu dan keluarkan arahan tiada sebarang aktiviti pada Sabtu dan Ahad.

Arahan itu perlu ada jika kementerian mahu memperkenalkan sistem kerja sembilan jam untuk guru, mulai tahun depan dilaksanakan.

Sambil menjelaskan pihaknya menerima maklum balas menyatakan program itu dilihat tidak membawa sebarang manfaat kepada guru, Presiden NUTP, Hashim Adnan berharap kementerian mengurangkan tempoh percubaan program dua bulan berbanding enam.

Berita Harian Online: 29 November 2011

Tiada ulasan: