Isnin, 21 November 2011

Staf sokongan tak kerja masa cuti sekolah

2011/11/21

SAYA tertanya-tanya sama ada jawatan Ahli Kakitangan Sokongan (AKS) seperti Pembantu Tadbir (kerani), Pembantu Pengurusan Murid (PPM) serta Kakitangan Am yang ditempatkan di kebanyakan sekolah rendah dapat meringankan beban tugas guru ataupun tidak. Kenyataan ini mungkin agak mengelirukan tetapi mungkin ada baiknya dikongsi bersama sebagai teladan.

Kebanyakan sekolah rendah mempunyai asrama harian khasnya di daerah terbesar di Sarawak iaitu Daerah Baram mempunyai cukup kakitangan AKS yang ditugaskan membantu guru menjaga kebajikan murid dari tahun 1 hingga tahun 6 di sekolah rendah berasrama. Bagaimanapun jawatan ini seolah-olah melepaskan batuk di tangga kerana tidak dapat menyumbangkan tugas dan bakti sepatutnya di sekolah.
Perkara pertama cuti sekolah, setahu saya cuti sekolah ialah cuti untuk murid-murid dan guru walaupun guru boleh dipanggil bertugas ketika cuti. Apa yang dikesalkan, kebanyakan sekolah di daerah itu terdapat sebilangan besar kakitangan AKS sibuk bercuti sedangkan mereka mempunyai cuti tahunan 30 hari dan perlu berada di sekolah ketika cuti sekolah. Apa yang dihairankan, staf sokongan di Semenanjung Malaysia sememangnya berada di sekolah pada waktu cuti sekolah, di sini senarionya berbeza.
Perkara kedua tugas harian PPM, merujuk bidang tugas skim perkhidmatan Pembantu Pengurusan Murid Gred N17, umumnya menjaga hal ehwal murid sekolah rendah dari semua aspek pengurusan diri di asrama, tatatertib murid, melayani keperluan murid yang sakit serta mengawasi keselamatan murid asrama.

Apa yang berlaku di kebanyakan sekolah, murid dibiarkan di kelas ketika waktu senggang selepas waktu persekolahan, manakala PPM berada di bilik khas mereka sambil melayari internet di komputer riba masing-masing.

Perkara ketiga kebajikan murid, kebanyakan PPM selalu terlepas pandang terhadap kebajikan murid terutama dari segi penyakit biasa dan juga kebersihan pakaian murid.

Ini yang menjadi persoalan saya kerana masih terdapat murid tidak memakai pakaian bersih ataupun kebersihan diri tidak terjaga.
Akhir kata, usaha Kementerian Pelajaran membantu mengurangkan beban tugas guru tidak kesampaian jika sikap staf sokongan yang diambil bekerja tidak membantu untuk mengurangkan beban guru.

CIKGU BIASA,
Baram, Sarawak

Berita Harian Online: 21 November 2011

Tiada ulasan: