Jumaat, 18 November 2011

Perluas amalan kelas cemerlang

Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Amalan terbaik di sekolah dan bilik darjah cemerlang akan diperluaskan ke sekolah yang kurang cemerlang sama ada di bandar atau di luar bandar, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kementeriannya akan meneliti dan mengambil contoh amalan terbaik diamalkan di sekolah dan bilik darjah berkenaan hingga mereka mencapai kejayaan cemerlang. “Amalan terbaik diamalkan di sekolah atau bilik darjah yang terpilih itu mungkin dapat diperluas ke sekolah yang agak terkebelakang di bandar dan luar bandar untuk mereka lihat dan contohi,” katanya pada sidang media di Sekolah Kebangsaan Sentul 1, di sini, semalam.


Muhyiddin meluangkan masa hampir dua jam untuk turut sama meraikan kejayaan murid dan sekolah berkenaan yang mencatatkan kejayaan cemerlang dalam keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2011, dengan seramai 41 daripada 207 muridnya mendapat keputusan 5A. Muhyiddin berkata, keputusan tahun ini menunjukkan jurang antara bandar dan luar bandar dapat sedikit dirapatkan namun menyasarkan untuk merapatkan lagi jurang itu supaya pelajar di luar bandar dapat belajar dengan lebih baik.

“Bagi merapatkan lagi jurang pencapaian antara sekolah di luar bandar dan di bandar, kementerian akan terus melaksanakan pelbagai inisiatif bagi membantu sekolah berkenaan meningkatkan prestasi mereka.


“Selain itu, tenaga pengajar diharap dapat memberi tumpuan yang lebih supaya dapat meningkatkan prestasi sekolah masing-masing,” katanya.


Selain itu katanya, mata pelajaran utama seperti Sains dan Matematik menunjukkan peningkatan memberangsangkan juga hasil inisiatif dilakukan kementerian itu.

myMetro: 18 November 2011

Tiada ulasan: