Sabtu, 19 November 2011

Program SKUM pacu prestasi sekolah




WAJAHNYA mudah mencuri pandangan sesiapa sahaja walaupun ketika seseorang mengimbas pantas antara ratusan kelibat murid-murid di Sekolah Kebangsaan Batu Bungan (SKBB), Mulu, Sarawak.

Berkulit cerah dan berhidung mancung serta sedikit jeragat di pipi yang menambah keunikan identitinya, murid tahun enam itu, Liam Belarik, 12, tidak sukar didekati. Mungkin juga dia sudah terbiasa dengan rasa ingin tahu dan pertanyaan orang tentang dirinya.

"Bapa saya dari etnik Berawan, manakala ibu saya berasal dari Ireland. Saya memang dilahirkan di sini," terang Liam yang fasih berbahasa Melayu, Inggeris dan juga serasi dengan beberapa laras bahasa suku kaum tempatan.

Menurutnya yang gemar aktiviti memancing dan bersiar-siar bersama kawan-kawan sekolah pada masa terluang itu, ibu bapanya bertugas sebagai pemandu pelancong di Taman Negara Gunung Mulu. Minat dan kerjaya yang suatu ketika dahulu menemukan cinta antara kedua-dua ibu bapanya itu kini turut terserap menjadi impian dan cita-citanya.

"Saya mahu mengikut jejak mereka menjadi pemandu pelancong atau renjer hutan. Saya suka pada alam semula jadi dan saya berbangga di sini ada banyak tarikan menarik," ujarnya ramah sambil sesekali tersenyum lantaran diusik teman-teman sekelas yang malu-malu bersuara dari sudut tangga blok sekolah itu.

Minat Liam terhadap alam sekitar dilihat selari dengan objektif program NatCom: Reaching The Grassroots yang dilancarkan oleh pihak Suruhanjaya Kebangsaan UNESCO Malaysia (SKUM) di sekolahnya pada 28 Oktober lalu.

Seiring dengan fokus UNESCO iaitu memperkayakan aspek pendidikan, saintifik dan kebudayaan, program tersebut dilaksanakan SKUM untuk mencetus semangat para pelajar dan tenaga pendidik terhadap aktiviti ilmiah berdasarkan elemen persekitaran yang ada di sekolah itu sendiri.

Penghormatan

Guru Besar SKBB, Raymond Lagang, menyifatkan kunjungan SKUM ke sekolah itu sebagai suatu penghormatan dan kesempatan yang seharusnya dimanfaatkan oleh tenaga pengajar serta para pelajarnya.


Laman web SKUM sedang dilayari murid-murid tahun dua, Jason Evans Paul (duduk) dan Beckham Jr. di bilik sumber SKBB.


"Pihak sekolah dapat berbincang dengan anggota SKUM ini khususnya dalam memberi maklum balas dan menjalin kerjasama khususnya dengan pihak Kementerian Pelajaran Malaysia. Banyak yang boleh dicapai berkaitan hal-hal pelaksanaan program pendidikan demi masa depan anak-anak Mulu," ujarnya.

Raymond memberitahu, 12 orang guru yang bertugas di SKBB giat berusaha untuk berkhidmat dengan sebaik-baiknya demi melonjakkan pencapaian diri dan pencapaian akademik para pelajar mereka.

"Prestasi murid-murid di sini ada naik dan turunnya. Antara cabaran bagi para guru adalah untuk mengajar dan memberi pemahaman kepada mereka dalam subjek Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris," terangnya yang menganggap lawatan SKUM sebagai usaha segar yang memberi motivasi kepada keseluruhan warga SKBB.

Berdasarkan rekod, sekolah yang mempunyai seramai 156 orang murid dari 12 etnik berbeza itu sungguh bertuah kerana telah banyak berubah dari aspek prasarana. Kini, SKBB menjadi antara segelintir sekolah di kawasan pedalaman yang mendapat kemudahan mencukupi.

"Saya berharap kunjungan anggota SKUM ke Taman Negara Mulu menjadi sejarah kerana sekolah ini sememangnya terletak di dalam kawasan Tapak Warisan Dunia UNESCO," kata Raymond.

Atasi sifat pasif

Jika persediaan dan pelaksanaan tanggungjawab memulihara warisan alam dijadikan kod amalan untuk menyambut ribuan pelancong dunia ke Taman Negara Gunung Mulu saban tahun, begitu juga halnya dengan murid-murid di SKBB.


WARGA SKBB sedang khusyuk mengikuti taklimat dan kuiz daripada pegawai jawatankuasa SKUM.


Sebelum mendedahkan murid-murid sekolah itu dengan peringkat yang lebih tinggi mengenai peranan dan manfaat SKUM, ada ruyung kelaziman yang perlu mereka pecahkan terlebih dahulu.

"Kami perlu membuat persediaan buat mereka memulakan rentak menimba ilmu. Ramai anak tempatan yang dikenal pasti bersifat pasif dan suka menyendiri. Mereka kurang mahu bercampur dengan rakan-rakan sekolah di luar waktu persekolahan kerana terjarak oleh faktor tertentu," ujar guru pemulihan khas, Ubong Jok, 36.

Menurutnya yang sudah empat tahun bertugas di SKBB, sifat takut untuk bersuara atau memberi pendapat dalam kalangan murid-murid di pedalaman menjadi cabaran buatnya dan tenaga pendidik lain.

"Seringkali mereka dianggap sebagai murid-murid yang lembab daya fikir dan ketinggalan dalam pelajaran. Sedangkan jika sifat tersebut diatasi, mereka boleh berjaya, sama seperti para pelajar lain di sekolah-sekolah bandar," ujarnya yakin.

Di dalam kelas pemulihan SKBB yang penuh dengan alat bantu mengajar, bahan bacaan, permainan interaktif dan kerja seni yang berwarna-warni, kekangan yang membelenggu prestasi sebenar murid-murid cuba dibebaskan.

"Di dalam bilik ini, mereka menyertai sesi penyesuaian diri melalui aktiviti seni kreatif, dibimbing secara khusus untuk menggalakkan interaksi dan bermain dalam suasana sihat," jelas Ubong yang meletakkan harapan agar pihak seperti SKUM membawa sinar baharu buat pengisian akademik mereka melalui tawaran program bermanfaat.

Sebelum ini, beberapa buah sekolah yang mengikuti program yang disyorkan SKUM telah menunjukkan perubahan positif. Para pelajar dan tenaga pendidik dilihat lebih terhubung di dalam dan di luar kelas, sekali gus menyemarakkan minat terhadap pelajaran.

Perubahan positif

Kesan program itu secara berperingkat dilihat daripada peningkatan gred para pelajar dalam peperiksaan.

Lebih daripada itu, pengisian program berpaksikan UNESCO seperti yang dipromosi SKUM bukan sahaja disertai para pelajar dan guru, malah mendapat perhatian serta dijayakan komuniti setempat.


GURU pemulihan khas, Ubong Jok, menunjukkan kemudahan bahan bacaan dan hasil kerja kreatif para pelajar yang mengikuti kelas bimbingannya.


Penglibatan masyarakat secara menyeluruh dalam program-program antarabangsa seperti itulah yang mampu memacu sesebuah sekolah biasa menjadi sekolah berprestasi tinggi.

Semangat pendidikan

Kosmo! sempat meninjau suasana di SKBB sempena kunjungan istimewa tersebut. Berjalan melewati kemudahan blok bilik darjah dan koridor yang dominan material kayu di situ seharusnya membuatkan seseorang pengunjung dari bandar besar berasa rendah diri.

Rendah diri kerana biarpun di dalam kawasan sekolah yang serba sederhana itu, hakikatnya banyak bakat baharu sedang dipupuk. Di situ juga, ramai bakal belia berguna danpemimpin masa depan sedang dihasilkan. Semangat pendidikan di SKBB perlu terus dikobarkan tanpa beralah pada kekurangan.

Meskipun ada dalam kalangan murid-murid itu masih kelihatan segan dan pasif, tidak kurang juga ada kelompok yang berani menonjolkan diri. Mereka tidak teragak-agak untuk melambai tangan menyambut kedatangan rombongan SKUM, memulakan pertanyaan, memberi respons spontan dan ceria beraksi tatkala lensa kamera Kosmo! ditala ke arah mereka.

Jika reaksi positif seumpama itu menjadi ikutan keseluruhan warga SKBB, tidak mustahil sahsiah mereka mampu dikembangkan secara sihat sekali gus bersedia menjadi duta bagi menyambut kedatangan tetamu dunia ke Mulu!


Kosmo Online: 19 November 2011

Tiada ulasan: