Sabtu, 12 November 2011

Peratus ponteng sekolah turun


Yahya Zainal Abidin (empat dari kanan) beramah mesra dengan sebahagian penerima hadiah Inovasi selepas Majlis Sambutan Hari Inovasi Jabatan Pelajaran Pahang di Kuantan, kelmarin. - utusan/Mahathir Ali


KUANTAN 11 Nov. - Jabatan Pelajaran Negeri Pahang (JPNP) memandang serius masalah ponteng di kalangan pelajar sekolah negeri ini walaupun statistik menunjukkan gejala itu menurun setiap tahun.

Pengarahnya, Yahaya Zainal Abidin berkata, berdasarkan laporan statistik tahun lalu, sebanyak 0.59 peratus daripada kira-kira 250,000 orang pelajar didapati ponteng sekolah.

"Manakala bagi tahun ini pula ia menunjukkan penurunan iaitu 0.46 peratus sahaja ponteng. Ini jelas menunjukkan gejala ini setiap tahun menurun dan tidak serius," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Sambutan Hari Inovasi Jabatan Pelajaran Pahang di sini semalam.

Katanya, walaupun masalah itu menunjukkan penurunan pada setiap tahun, pihaknya masih memandang serius dan mengambil pendekatan berkesan bagi mengurangkan kepada sifar ponteng.

"Antara pendekatan dilakukan adalah mengadakan pelbagai aktiviti serta program menarik minat mereka ke sekolah seperti inovasi terhadap kaedah pembelajaran di dalam kelas.

"Selain itu, JPNP mewujudkan Skuad Anti Ponteng yang disertai oleh polis, guru, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung (JKKK)," katanya.

Dalam pada itu, jelasnya, punca utama masalah tersebut mempunyai kaitan dengan keseronokan pembelajaran di dalam kelas.

"Sebab itu, pentingnya inovasi kerana ia boleh menarik minat pelajar masuk ke kelas. Ramai di kalangan mereka yang ponteng dipercayai ada kena mengena dengan masalah pembelajaran," katanya.

Selain itu, katanya, punca lain yang turut menyumbang masalah tersebut mungkin disebabkan golongan itu kurang mendapat perhatian daripada keluarga terutamanya ibu bapa.

Utusan Malaysia Online: 12 November 2011

Tiada ulasan: