Khamis, 26 Mac 2009

Sentral: 'Polemik PPSMI belum tamat'

Oleh Nurul Farina Nazlan
nfarina@bharian.com.my

GMP terap perjuangkan apa yang termaktub dalam Perlembagaan

KUALA LUMPUR: Pengerusi Gerakan Mansuh Pengajaran dan Pembelajaran Sains Matematik Dalam Bahasa Inggeris (GMP), Datuk Dr Hassan Ahmad menyifatkan belum tiba masanya untuk menamatkan polemik berhubung isu berkenaan.

Beliau berkata, banyak pihak salah sangka dengan tindakan GMP membantah Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sedangkan perkara itu sebenarnya sudah termaktub dalam Perlembagaan.

“Apa yang GMP perjuangkan ialah Sains dan Matematik diajar kembali dalam bahasa Malaysia kerana pelajar kita tidak akan bodoh kalau mempelajarinya dalam bahasa rasmi negara kerana sejarah membuktikan mereka yang cemerlang belajar mata pelajaran terbabit dalam bahasa kita.

“Orang Inggeris juga pasti akan membantah jika mereka disuruh belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Jepun... begitulah juga dengan apa yang berlaku dalam diri kebanyakan masyarakat kita sekarang,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dalam ucapannya pada perasmian serentak Perwakilan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno, kelmarin yang meminta polemik berkenaan PPSMI ditamatkan.

“Usahlah bimbang mempelajari pelbagai bahasa tidak akan melunturkan jati diri kita sebagai orang Melayu sebaliknya akan lebih mengukuhkan keyakinan diri bangsa untuk berdepan dengan era globalisasi,” kata Najib.

Hassan berkata, isu tidak boleh sewenang-wenangnya ditamatkan kerana ia ibarat membunuh bahasa Malaysia dalam mata pelajaran Sains dan Matematik namun bahasa Inggeris perlu dikekalkan serta dipertingkatkan sebagai mata mata pelajaran wajib seperti sedia ada.

“Kita tidak menentang penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu, tetapi ingin menuntut apa yang termaktub di dalam Perlembagaan iaitu Bahasa Malaysia sebagai bahasa yang menyatupadukan rakyat yang berbilang kaum di negara ini.

“GMP meminta agar modul pengajaran Bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib diperbaiki supaya semua pelajar di negara kita terutama yang tinggal di luar bandar dapat menguasainya dengan cekap dan baik.

“Namun, kita bertegas menolak jika ia digunakan dalam pengajaran Sains dan Matematik kerana ilmu itu boleh diungkap dan disampaikan menggunakan bahasa rasmi kita sekali gus memartabatkan lagi bahasa Melayu,” katanya.

Berita Harian Online: 26 Mac 2009

1 ulasan:

bukanumno berkata...

Antara pejuang dan petualang (taghut) bangsa. Petualang itu kaum yang melampau, yang mengundang kerosakan dan kebencanaan.