Jumaat, 30 April 2010

Talian bantu lahir murid cemerlang

Oleh Norfatimah Ahmad
tim@bharian.com.my
2010/04/30

Khidmat bantuan pertingkat keupayaan sekolah menerusi SIP

SUBANG JAYA: Kementerian Pelajaran akan menyediakan talian khidmat bantuan dan sokongan untuk membantu guru besar, pengetua dan guru meningkatkan keupayaan sekolah dalam melahirkan murid cemerlang menerusi program Pembangunan Prestasi Sekolah (SIP) yang dilaksanakan di semua 10,000 sekolah di seluruh negara.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata bantuan itu dari segi pembangunan kapasiti seperti menambahbaik kemahiran, latihan semula dan kaunseling, bahan sokongan termasuk garis panduan perancangan dan bahan pengajaran preskriptif serta sumber tambahan seperti menaik taraf prasarana.

“Bantuan tambahan akan disalurkan kepada sekolah yang paling memerlukan, ter-utama sekolah berprestasi rendah, termasuk membimbing kepemimpinan sekolah, melaksanakan program pembinaan keupayaan guru dan membekalkan alat bantuan mengajar tambahan,” katanya berucap pada majlis pelancaran SIP di Sekolah Kebangsaan Wawasan USJ 15 di sini, semalam.

Ucapan Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran dibacakan oleh timbalannya, Datuk Wee Ka Siong.

SIP adalah satu mekanisme bagi membantu sekolah berprestasi rendah meningkatkan keberhasilan murid secara konsisten. Ia adalah satu daripada inisiatif di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi sektor pendidikan.

Ia mempunyai tiga komponen bagi membantu sekolah meningkatkan prestasi, iaitu penyenaraian prestasi sekolah, pembekalan ‘tool kit’ pembangunan prestasi sekolah bagi sebagai instrumen penilaian kendiri secara online yang membantu sekolah menilai pencapaian semasa dan mengenal pasti bidang yang perlu ditambah baik serta menyediakan pelan tindakan penambahbaikan secara terarah.

Fasa pertama program itu membabitkan semua 7,700 sekolah rendah, manakala bakinya membabitkan sekolah menengah.
Muhyiddin berkata, menerusi program ini, guru besar atau pengetua dapat mengesan kelemahan murid dalam mata pelajaran tertentu dan seterusnya mengenal pasti punca kelemahan serta merancang tindakan susulan untuk mengatasinya.

“Jika kelemahan berpunca daripada kaedah pengajaran yang kurang berkesan, mereka boleh mengambil inisiatif melaksanakan program bimbingan untuk guru dan memantau perkembangannya dari semasa ke semasa,” katanya.

Berita Harian Online: 30 April 2010

Tiada ulasan: