Jumaat, 12 November 2010

Detik gembira Guru Besar SK Paya



Maisarah Mohd. Noor (kanan) dan Siti Nursyafira Sahifuddin berkongsi RM1,000 pada majlis penyampaian penghargaan kepada mereka di SK Paya Bunga, semalam.


KUALA TERENGGANU 11 Nov. - "Pagi tadi pun masih ada individu yang bertanya, bila nak tutup sekolah ini," itu antara luahan Guru Besar Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Bunga, Rohaya Ibrahim.

Sememangnya sekolah ini dilihat tidak bermaya dari segi jumlah murid, pencapaian akademik dan 'terpinggir' dari segi prasarana walaupun di tengah kesibukan bandar raya ini dan lokasinya yang sempit itu makin dihimpit pembangunan.

Namun pertanyaan itu tidak memadamkan keceriaan Rohaya apabila dua murid perempuan daripada 15 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sekolah berusia lebih 100 tahun ini berjaya mendapat 5A setelah kali terakhir murid sekolah itu mendapat keputusan tersebut lima tahun lalu.

Anak bongsu daripada enam beradik, Maisarah Mohd. Noor dan rakannya, Siti Nursyafira Sahifuddin berjaya memperolehi keputan 5A setelah usaha mereka berdua selama ini berjaya mencipta kejayaan untuk dirinya, keluarga dan sekolah itu sendiri.

Maisarah ditemani ibunya, Zaleha Hassan yang berkerja sebagai peniaga di Hentian Bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) dan suri rumah, Nazimah Ahmad menemani anaknya, Siti Nursyafira.

Rohaya memberitahu, berlaku peningkatan pencapaian dalam UPSR pada tahun ini yang mana 93.3 peratus lulus dalam semua mata pelajaran berbanding 77.7 peratus pada tahun lalu.

"Sekolah ini merupakan sekolah angkat Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan sebelum ini dijadikan sekolah angkat Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Datuk Razali Ismail," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Pengarah Pelajaran negeri, Razali Daud ketika melakukan lawatan ringkas ke sekolah berkenaan berkata, kejayaan dua pelajar itu sebagai petanda baik dan sokongan moral kepada warga pendidik.

"Ini kerana, sekolah ini akan dinaik taraf sebagai Sekolah Elit Bandar Raya pada tahun depan dengan melaksanakan pelbagai pembaharuan dari segi pengisian akademik mahupun fasiliti pembelajaran.

"Turut diberi perhatian, aspek keselamatan sekolah yang menimbulkan kebimbangan ibu bapa serta kemudahan perpustakaan, makmal komputer dan kantin agar ia setaraf dengan namanya sebagai sekolah cemerlang," katanya.

Apa yang menarik katanya, walaupun keputusan subjek Bahasa Melayu (Penulisan) di seluruh negeri mengalami sedikit penurunan, tetapi di sekolah ini semua 15 calonnya mendapat A.

Pada majlis ringkas itu juga, Razali turut menyampaikan penghargaan berupa wang tunai berjumlah RM1,000 kepada kedua-dua murid cemerlang itu.

Turut hadir, Pegawai Pelajaran Daerah Kuala Terengganu, Tengku Mohd. Yusoff Tengku Mansor.

Utusan Malaysia Online: 12 November 2010

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Untuk Makluman GB sekolah ini.... dalam UPSR tiada istilah LULUS dan GAGAL.
Harap cikgu dpt rujuk pekeliling yg disertakan dlm sampul keputusan UPSR.

T.Kasih.