Rabu, 10 November 2010

Profesion keguruan ke tahap lebih tinggi

PUTRAJAYA 9 Nov. - Ketua Pengarah Pelajaran yang baru, Datuk Abdul Ghafar Mahmud berazam menambah baik skim perkhidmatan pendidikan dan mengangkat profesion keguruan ke tahap lebih tinggi dalam perkhidmatan awam.

Beliau berkata, dengan memartabatkan profesion itu maka ia akan memperkemaskan lagi sistem penyampaian dan seterusnya meningkatkan kualiti pendidikan di negara ini secara menyeluruh.

''Saya menyeru semua warga guru di Malaysia supaya meneruskan usaha bakti mendidik anak bangsa dengan memastikan setiap murid dapat menerima pendidikan berkualiti dari peringkat prasekolah sehingga ke peringkat menengah atas.

''Guru mulai sekarang semestinya berusaha dengan gigih untuk meningkatkan pengetahuan dan kualiti pengajaran mereka. Diharapkan sumbangan mereka dapat melahirkan warganegara yang kreatif dan inovatif ke arah Wawasan 2020," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Abdul Ghafar, 56, yang sebelum ini bertugas sebagai Pengarah Institut Aminuddin Baki menggantikan Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom yang bersara wajib.

Sepanjang perkhidmatannya dalam bidang pendidikan, Abdul Ghafar telah memegang pelbagai jawatan penting termasuk Atase Pendidikan di Jabatan Penuntut Malaysia, Washington, Amerika Syarikat; Pengarah Bahagian Sukan Seni dan Kokurikulum serta Ketua Nazir Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti, Kementerian Pelajaran.

Abdul Ghafar berkata, Alimuddin dan bekas Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Tan Sri Dr. Zulkurnain Awang merupakan mentor untuk meneruskan agenda transformasi pendidikan.

''Saya akan memberi komitmen yang tinggi dalam meningkatkan imej pendidikan negara selaras dengan Model Baru Ekonomi," katanya.

Dalam pada itu, Abdul Ghafar merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak atas kepercayaan yang diberikan.

''Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana memberi kepercayaan untuk menjalankan tugas ini.

''Sesungguhnya pelantikan ini merupakan amanah yang besar dan saya sangat menghargainya," katanya.

Utusan Malaysia Online: 10 November 2010

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HARAP KATA DPT DIKOTA....JGN LUPA:
1. WUJUDKAN BEBERAPA JWTN BAHARU DILUAR NORMA PERJAWATAN:
- PK pentadbiran(Bukan PK Kurikulum)
- PK kebajikan (Pecahan kpd tugas
berat HEM)
- Guru Data
- Guru Sukan( 1 sekolah sekurang-
kurangnya seorang)
- PTR( Uruskan SPBT)
- Pustakawan (Uruskan perpustakaan)

2. Tahap kelulusan akademik GB dan PK ditingkatkan:
- GB- Siswazah(Pengalaman mengajar di SRendah wajib diambil kira)
- PK= (Siswazah)

3. Laksanakan norma Perjawatan 1.7 pada semua kelas.

4. Tiada lagi Pegawai di PPD, JPN dan KPM dari kalangan DGA29-DGA38)

Sekian, Cadangan ini dijangka tidak akan dilaksanakan olah KPM.

SEKADAR RENUNGAN