Rabu, 10 November 2010

Tadbir urus sistem pendidikan perlu dinilai

2010/11/10

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kualiti pengurusan dan pentadbiran perlu diberi penilaian serta pemantauan sewajarnya dalam sistem pendidikan meskipun aspek kualiti pengajaran dan pembelajaran dilihat sebagai fokus utama.

Sehubungan itu, Timbalan Perdana Menteri berkata, peranan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK) perlu diperluaskan supaya proses pemantauan dan penilaian merangkumi semua aspek, terutama memastikan tadbir urus yang baik diamalkan di semua institusi pendidikan terutama di sekolah.

“Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) perlulah dijadikan panduan dan dorongan untuk melaksanakan tugas dan amanah yang diberikan. Usaha harus dilakukan bagi meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam pelbagai bidang supaya Standard Kualiti Pendidikan Negara sentiasa berada di tahap yang cemerlang, ” katanya ketika merasmikan Persidangan Tahunan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti kali ke-48 2010, di sini malam tadi.
Muhyiddin berkata, langkah JNJK menghasilkan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM) dapat membantu sekolah membuat penarafan kendiri dan melaksanakan penambahbaikan terhadap semua aspek pengurusan dan pencapaian sekolah.

Sehubungan itu, katanya, SKPM yang digubal semula oleh JNJK itu diperlukan oleh kementerian dalam melaksanakan transformasi sistem pendidikan negara.

Katanya, sejak dilantik Menteri Pelajaran tahun lalu, beliau sudah membaca beberapa laporan yang disediakan JNJK untuk mengetahui status pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dan kejayaan pelbagai dasar pendidikan di sekolah.

Beliau berkata, pentingnya laporan itu disusuli dengan tindakan susulan supaya proses penambahbaikan dapat dilaksanakan, manakala JNJK juga harus berperanan menjadi agensi penasihat dan pembimbing agar setiap laporan yang dikemukakan sama ada bersifat positif atau negatif dapat diambil tindakan sewajarnya.

Berita Harian Online: 10 November 2010

Tiada ulasan: