Rabu, 10 November 2010

Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan ditubuh





PUTRAJAYA 9 Nov. - Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan penubuhan Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK) yang berperanan menasihati beliau selaku Menteri Pelajaran berhubung isu-isu berkaitan pendidikan negara.

Timbalan Perdana Menteri turut mengumumkan pelantikan tujuh anggota majlis yang terdiri daripada pakar dalam bidang pendidikan.

Mereka ialah Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Teknologi Mara, Tan Sri Dr. Wan Mohd. Zahid Wan Noordin sebagai Pengerusi; Profesor Emeritus Jabatan Sejarah Fakulti Sejarah dan Sains Sosial Universiti Malaya, Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim; dan Timbalan Naib Canselor Universiti Antarabangsa INTI, Prof. Datuk Dr. Ibrahim Ahmad Bajunid.

Turut dilantik ialah Profesor Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof. Dr. Sidek Baba; Pengerusi Sekolah Antarabangsa Cempaka, Datin Freida Mohd. Pilus; Pengerusi Biro Perkhidmatan Pendidikan Majlis Islam Sarawak, Datuk Dr. Adi Badiozaman Tuah dan Timbalan Dekan (Pengajian Siswazah dan Penyelidikan), Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia, Prof. Madya Dr. P. Sivamurugan.

''Ketua Setiausaha Kementerian Pelajaran, Datuk Dr. Rosli Mohamed dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud turut dilantik sebagai anggota MPPK," kata Muhyiddin selepas mempengerusikan buat pertama kalinya mesyuarat majlis berkenaan di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, beliau akan merujuk perkara-perkara yang berkaitan dengan pembangunan pendidikan antaranya meliputi sistem pendidikan dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat lepasan menengah, hala tuju pendidikan dan pembangunan modal insan serta kebolehpasaran.

MPPK turut menjadi tempat rujukan beliau bagi merapatkan jurang pendidikan daripada aspek akses ekuiti dan kuantiti dalam pendidikan, perkembangan kurikulum, penilaian dan pentafsiran pendidikan, pengukuhan dasar untuk perancangan dan penggubalan dasar pendidikan berkaitan pengurusan meliputi soal kepimpinan, penyeliaan kebolehlaksanaan, penyeliaan profesionalisme pendidikan serta isu-isu pendidikan.

Selain itu, katanya, ia turut melibatkan pengurusan pendidikan di samping membuat penilaian terhadap isu-isu pendidikan secara objektif dan mengemukakan strategi serta kaedah penyelesaian yang praktikal dalam menangani isu-isu tersebut.

''Penubuhan majlis ini adalah pertama kali dalam sejarah kerana saya berpendapat proses perkembangan (pendidikan) dalam negara adalah begitu dinamik.

''Perkembangan ini ada hubungkait dengan soal modal insan dan pastinya pendidikan sesuatu yang utama, kita hendak melihat ke hadapan untuk tempoh 10 tahun akan datang selaras dengan dasar dan transformasi yang dilakukan kerajaan," katanya.

Muhyiddin berkata, tujuh pakar akademik yang dilantik itu adalah untuk tempoh dua tahun dan mereka boleh dilantik semula selepas jangka masa itu dengan persetujuan menteri.

Beliau berpendapat penubuhan majlis itu sangat relevan dan signifikan kerana apa yang hendak dilakukan adalah untuk kepentingan negara.

Katanya, majlis itu akan mengadakan mesyuarat sekurang-kurangnya dua kali setahun.

Ditanya sama ada majlis berkenaan akan terlibat dalam merangka dasar kerajaan, Muhyiddin berkata, mereka hanya memberikan pandangan dan kerajaan akan menelitinya sebelum dilaksanakan.

''Mereka boleh berjumpa dengan badan-badan yang ada kepentingan dalam soal pendidikan negara untuk mendapatkan maklumat lebih jelas sebelum memberi cadangan kepada menteri, saya serahkan kebijaksanaan mereka menguruskan perkara ini," katanya.

Utusan Malaysia Online: 10 November 2010

Tiada ulasan: