Khamis, 11 November 2010

Kerugian peralatan sekolah di Perlis RM13 juta

2010/11/11
KANGAR: Jabatan Pelajaran Perlis menganggarkan mengalami kerugian lebih RM13 juta selepas pelbagai peralatan, termasuk kelengkapan di hampir semua sekolah seluruh negeri itu ditenggelami banjir sejak lebih seminggu lalu.

Pengarahnya, Mansor Lat, berkata daripada jumlah kerosakan itu, kira-kira RM2 juta dianggar membabitkan kerosakan kelengkapan teknologi maklumat (IT) di sekolah terjejas seperti peralatan komputer, perisian, pelayar komunikasi serta bahan teknologi lain.

Katanya, barangan lain dilapor turut rosak termasuk kerusi, meja dan almari, buku sekolah serta segala kelengkapan pembelajaran lain.
“Walaupun banyak peralatan rosak, kita bersyukur kerana bencana banjir ini melanda pada hujung tahun.

“Bagaimanapun, usaha sedang dilakukan untuk membaik pulih kerosakan dialami, terutama peralatan pendidikan dan pembelajaran asas untuk membolehkan baki tempoh persekolahan yang masih ada dapat berjalan lancar,” katanya ketika ditemui selepas meninjau keadaan Sekolah Kebangsaan (SK) Titi Tok Bandar, di sini yang turut terjejas dalam bencana banjir.

Difahamkan, SK Titi Tok Bandar yang mempunyai 174 pelajar dan 24 guru adalah antara 33 sekolah di negeri ini yang terjejas akibat banjir, termasuk 15 daripadanya dijadikan sebagai pusat pemindahan.

Sementara itu, tinjauan di sekolah berkenaan semalam mendapati pihak sekolah terutama guru sibuk memunggah pelbagai barangan yang dihanyutkan air, selain mencuci segala kelengkapan yang diselaputi lumpur akibat banjir.
Pemangku Guru Besarnya, Mohd Zaki Abdul Ghani berkata, sehingga kini, sekurang-kurangnya lima keluarga yang menjadi mangsa dari kawasan sekitar masih berlindung di sekolah berkenaan, manakala selebihnya sudah pulang apabila keadaan banjir di kawasan kediaman masing-masing mulai pulih.

Berita Harian Online: 11 November 2010

Tiada ulasan: