Rabu, 17 November 2010

SMK Sri Bachok menang Majalah Terbaik


MOHD. Adnan Mohd. Noor (empat dari kanan) beramah mesra dengan sebahagian pemenang Anugerah Citra Majalah Sekolah Menengah Wilayah Timur pada majlis penyampaian hadiah, di Kota Bharu, semalam.


KOTA BHARU 16 Nov. - Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sri Gunung, Bachok memenangi kategori utama Majalah Terbaik dalam pertandingan Anugerah Citra Majalah Sekolah Menengah Wilayah Timur (ACMSM) 2010 dalam majlis penyampaian hadiah yang diadakan di sini semalam.

Pertandingan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Wilayah Timur itu menyaksikan majalah Kemuncak terbitan SMK Sri Gunung berjaya mengatasi saingan 29 sekolah lain dari negeri-negeri di Pantai Timur.

Mereka memenangi wang tunai RM2,000, hadiah iringan beserta sijil yang disampaikan Ketua Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan Pelajaran negeri Kelantan, Mohd. Adnan Mohd. Noor.

Turut hadir, Ketua Penolong Pengarah Bahasa Melayu, Jabatan Pelajaran Terengganu, Che Soh Muda dan Pemangku Pengarah DBP Wilayah Timur, Che Zainab Omar.

Pertandingan ACMSM meliputi beberapa kategori iaitu cerpen, esei, puisi, penerbitan majalah, bahasa dan pemilihan majalah terbaik.

Sebanyak 30 buah majalah sekolah dan karya pelajar terdiri daripada 25 cerpen, 33 puisi dan 21 esei telah diadili oleh barisan hakim pada kali ini.

Dua lagi sekolah dari negeri ini iaitu SMK Sultan Ibrahim 2, Pasir Mas memenangi tempat pertama kategori penerbitan dengan hadiah wang tunai RM1,000 manakala SMK Machang pula kategori bahasa dan mendapat hadiah wang tunai RM1,500 serta hadiah iringan dan sijil.

Kesemua karya pelajar yang menjuarai kategori masing-masing pula memenangi wang tunai RM250.

Kategori cerpen dimenangi Nur Nazifah Mohd. Yusof dari SMK Machang, Kelantan dengan tajuk Setulus Kasihmu; esei, Saliha Abdul Ghafar bertajuk Inflasi Peranan Semua Pengguna (SM Sains Kuala Terengganu, Terengganu) dan puisi, Siti Farah Wahida Ismail Seindah Hiasan Adalah Wanita (SMK Padang Midin, Terengganu).

Utusan Malaysia Online: 17 November 2010

Tiada ulasan: