Ahad, 14 November 2010

Tukar guru besar cemerlang UPSR

APABILA keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2010 diumumkan Khamis lalu, ia memberikan berita gembira kepada banyak pihak.

Sebanyak 48,327 daripada 482,334 calon memperoleh kelulusan semua A dalam mata pelajaran yang mereka ambil. Ia disifatkan sebagai pencapaian yang paling tinggi dalam sejarah peperiksaan UPSR.

Apakah yang dapat difahami daripada keputusan tersebut?

Pada tahun 1998, kira-kira 12 tahun lalu, terdapat 466,353 pelajar menduduki UPSR. Bilangan yang memperoleh semua subjek A hanya 21,009 orang.

Pada 2010, bilangan yang meraih semua A telah meningkat kepada 48,327. Berbanding angka tahun 1998, pada tahun ini ada pertambahan 27,318 orang pelajar memperoleh semua A dalam mata pelajaran yang diambil.

Statistik itu memperlihatkan para pelajar semakin cerdik dan kompetitif. Ia juga membawa makna bahawa sekolah-sekolah berasrama penuh sudah tidak mencukupi untuk menampung para pelajar yang bertambah cemerlang.

Siapakah yang berada di belakang kejayaan ini? Ada banyak. Antaranya calon peperiksaan sendiri, ibu bapa, guru-guru dan para pegawai pelajaran.

Bagaimanapun, salah satu faktor lain ialah bagaimana sekolah-sekolah ditadbir. Kita dapati sekolah-sekolah yang diurus dengan baik oleh guru-guru besar cemerlang menghasilkan keputusan UPSR yang hebat untuk sekolah masing-masing.

Guru besar menjadi individu yang memotivasikan guru-guru, ibu bapa dan pelajar untuk mengejar kejayaan dalam pelajaran.

Pada 1998, sebuah sekolah kebangsaan di Damansara, di bawah pentadbiran seorang guru besar yang komited, telah berjaya melahirkan 102 orang pelajar yang memperoleh 5A dalam UPSR tahun tersebut.

Malangnya, guru besar itu kemudian bersara kerana faktor umur dan digantikan dengan guru besar lain.

Dari setahun ke setahun, di bawah guru besar baru, sekolah tersebut semakin merosot dari segi keputusan peperiksaan UPSR.

Pada 2010 hanya terdapat 30 orang pelajar sekolah itu yang memperoleh 5A dalam UPSR berbanding 102 orang pada tahun 1998. Ia merupakan satu kejatuhan yang memalukan.

Persekitaran sekolah masih sama. Taraf kehidupan ibu bapa dan pelajar tetap serupa. Sebahagian daripada guru masih orang yang dulu. Yang berbeza hanyalah guru besar.

Keputusan peperiksaan yang berbeza dalam kes sekolah di Damansara itu seharusnya mencetuskan minat untuk Kementerian Pelajaran mengkaji punca kegagalan dan kecemerlangan sesebuah sekolah.

Awang percaya guru besar merupakan pemimpin yang mencorakkan arah tuju sekolah dan masa depan para pelajarnya.

Begitu juga dengan kejayaan banyak sekolah lain di bandar, luar bandar dan pedalaman. Guru besar yang berwawasan menjadikan sesetengah sekolah lebih kehadapan daripada sekolah yang lain.

Jika guru besar sekolah hebat seperti Sekolah Kebangsaan Bukit Damansara dan Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr. Ismail 1 di Kuala Lumpur ditukarkan ke Kerling di Hulu Selangor atau Cherok Paloh dekat Pekan, Pahang, sekolah-sekolah di luar bandar itu akan memperoleh keputusan UPSR yang lebih baik.

Kalau itulah yang akan berlaku dan sekiranya kepimpinan guru besar menjadi katalis yang melahirkan sekolah cemerlang, Kementerian Pelajaran harus segera merangka perancangan untuk 7,685 guru besar yang sedang mentadbir 7,685 buah sekolah rendah di seluruh negara.

Ada tiga opsyen boleh dipertimbangkan:

Pertama, melatih lebih ramai guru besar menjadi seperti guru besar sekolah-sekolah cemerlang.

Kedua, mencontohi model pendidikan sekolah-sekolah tersebut, membuat penambahbaikan dan memperluaskannya ke seluruh negara.

Ketiga, memindahkan guru-guru besar cemerlang itu ke sekolah-sekolah yang kurang berjaya di luar bandar bagi melahirkan para pelajar berkualiti yang berani menghadapi cabaran meritokrasi.

Dalam keterujaan kita untuk menghalusi idea ini, ada soalan lain yang wajar dipertanyakan iaitu adakah menghasilkan lebih ramai pelajar yang memperoleh 5A dalam UPSR akan menjadikan negara kita lebih baik pada masa depan dan melahirkan generasi yang lebih berbakat?

Soalan ini sahaja akan mencetuskan perdebatan yang tidak sudah-sudah.

Utusan Malaysia Online: 14 November 2010

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah GB yang cemerlang. Ada juga sekolah cemerlang dalam sukan sebab GB minat sukan, tapi akademik tidak menyerlah. Begitulah juga perkara yang lainnya. Tetapi adakah UPSR itu satu penanda aras bagi kecemerlangan murid itu sendiri. Murid sekolah rendah telah dilatihtubi mulai tahun 4 lagi bagi menjawab soalan-soalan. Apabila sampai tahun 6, semua jawapan telah ada dalam otak mereka. Tiba saat kertas soalan diedarkan, mereka jawab soalan itu. Semasa latihtubi, pelbagai bentuk dan contoh dari negeri-negeri yang telah berjaya telah diberikan kepada murid. Mari kita renungkan kenapa ada segelintir murid tidak suka hadir ke sekolah sebelum peperiksaan, tetapi suka hadir selepas peperiksaan tamat. Dimana cemerlangnya GB/Pengetua kepada situasi sebegini??? Kenapa masalah disiplin tidak dapat dikurangkan??? Kita BANGGA dengan pencapaian peperiksaan, tetapi kita kita SENYAPKAN pencapaian disiplin ...

Tanpa Nama berkata...

BUKANNYA Guru Besar, PK, dan Guru-guru Faktor UTAMA dlm menentukan keputusan UPSR.
Faktor utama ialah murid itu sendiri.
Guru hanyalah pembimbing. terpulang kpd murid sama ada nak A, B, C , atau E.

Apa pun, sbg guru.. saya melihat UPSR tidak baik untuk masa depan negara.

Aida Ali berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Buat apa nak tukar GB, kekalkan di sekolah berkenaan.Perkara yang patut dibuat ialah berikan jawatan Guru Cemerlang kepada semua guru sekolah berkenaan yang telah bertungkuslumus mempastikan pelajar UPSR mendapat A. Jangan bagi GB sahaja.Bukan dia yang mengajar.

Jangan puji GB melambung..saya sudah 24 tahun mengajar dan telah bersama-sama dengan 4 orang GB. Pengalaman saya ialah yang menaikkan prestasi pelajar bukan GB tetapi guru-guru mata pelajaran mengajar tahun 6.GB hanyalah sebagai ketua pentadbir sekolah dia bukan mengajar. Oleh itu kalau puji GB melambung-lambung jangan lupa Guru-Guru MP Tahun 6. Mereka yang patut dipuji melambung-lambung bukan GB.

Jangan marah GB-GB. Bukan niat saya tidak hormay kepada GB. GB-GB patut dihormati kerana merekalah Ketua Pentadbir sekolah tetapi dalam hal ini Guru MP patut di puji dan diberikan jawatan GC

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada sekolah-sekolah yang telah berjaya mendapat keputusan yang membanggakan.saya menyokong bukan GB yang mengajar murid hingga berjaya, tetapi bukan juga hanya guru-guru tahun 6 yang bertungkus lumus mengajar.keputusan cemerlang atau tidak terletak di tangan murid itu sendiri.jika tiada guru yang mengajar bersungguh-sungguh dari tahun 1,tidaklah murid itu dapat kecemerlangan.sesetengah guru tahun 6 hanya membuat ulangkaji dan latih tubi sahaja, sedangkan guru yang mengajar dari tahun 1 hingga 5 yang bertungkus lumus mengajar.apabila keluar keputusan,dikatakan guru tahun 6 tersebut yang pandai mengajar.guru lain dilupakan terus.akibatnya, wujudlah guru kesayangan guru besar dan kononnya menjadi aset sekolah.guru yang sama akan berulang kali mendapat anugerah perkhidmatan cemerlang.bagaimana dengan nasib guru lain? wallahualam..

Tanpa Nama berkata...

Guru Besar mungkin menjadi salah satu faktor penyumbang ke arah kecemerlangan sesebuah sekolah.tetapi bukan semua GB mampu untuk mengemudi satu pentadbiran yang berjaya.dewasa ini, GB dilihat pilih kasih kepada guru-guru yang dirasakannya dapat menyumbang lebih kepada sekolah,bukan sahaja dari segi ilmu,tetapi contohnya jika guru itu pandai mencari sumber kewangan untuk sekolah, guru tersebut akan disukai,walau pun kelasnya terabai.sikap GB tersebut menyebabkan timbul rasa tidak puas hati guru-guru lain.ia akan menjatuhkan motivasi guru-guru dengan sikap pilih kasih tersebut.Bagi saya, GB yang cemerlang,mestilah tidak makan bodek dan melayan dengan adil semua guru di sekolahnya.Guru-guru akan lebih bersemngat untuk mengajar jika ada guru besar yang sedemikian, yang boleh dikatakan semakin kurang..