Rabu, 28 Oktober 2009

1 lemas, 2 hilang, 19 selamat



BAHAGIAN lantai jambatan yang runtuh tersadai di tebing Sungai Kampar, Perak


KAMPAR 27 Okt. – Gerakan mencari dua murid yang hilang dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Daerah di Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Dipang di sini malam tadi masih diteruskan hari ini.

Mayat seorang daripada tiga murid yang hilang dalam kejadian pukul 10.30 malam itu berjaya ditemui pasukan mencari dan menyelamat pagi ini.

Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berkata, mayat murid perempuan, N. Dina Deve, 11, ditemui kira-kira enam kilometer dari tempat kejadian di Jalan Lama Kuala Dipang, kira-kira pukul 8.40 pagi.

Mangsa merupakan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Di Awan, Kampar.

Menurut beliau, dua lagi murid yang masih hilang ialah V. Diryasree, 12, dari SJKT Gopeng dan M. Davadharsini, 11, dari SJKT Mambang Di Awan.

Beliau memberitahu, gerakan itu membabitkan lebih 500 anggota termasuk polis, Komando 69, Pasukan Gerakan Am (PGA), Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela).

Katanya, pasukan tersebut digerakkan sejak malam tadi bagi mengesan mangsa-mangsa yang dikhuatiri lemas dibawa arus deras di Sungai Kampar itu.

“Polis mengesahkan bahawa dalam kejadian itu, tiga murid yang dikhuatiri lemas. Usaha kini sedang dilakukan untuk mengesan dua lagi mangsa yang belum ditemui,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 10.30 malam tadi, jambatan gantung tersebut tiba-tiba runtuh menyebabkan tiga murid yang sedang mengikuti perkhemahan 1Malaysia itu hilang.

Bagaimanapun, jumlah mereka yang hilang dalam kejadian itu disahkan hanya tiga orang, manakala 19 lagi yang sebelum ini dikatakan turut lemas, terselamat.

Tambah Zakaria, perkhemahan selama empat hari itu bermula semalam dan disertai seramai 298 murid daripada 60 buah sekolah daerah Kinta Selatan iaitu Kampar, Ipoh dan Batu Gajah.

Zakaria berkata, berikutan kejadian itu, pusat kokurikulum tersebut diarahkan tutup serta-merta bagi membolehkan pihaknya menjalankan siasatan lanjut.

Utusan Malaysia Online: 28 Oktober 2009

Tiada ulasan: