Jumaat, 30 Oktober 2009

Persatuan Cina, Tamil tolak sekolah satu aliran

KUALA LUMPUR: Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Persatuan Guru Besar Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Tamil Malaysia tidak bersetuju dengan cadangan melaksanakan sekolah satu aliran di negara ini.

Timbalan Pengerusi Dong Zong, Chow Siew Hon, berkata cadangan itu tidak boleh diterima kerana setiap bangsa di negara ini mempunyai warisan kebudayaan, termasuk bahasa ibunda yang perlu dipertahankan menerusi pendidikan asas.

"Sebaliknya, ada pelbagai pendekatan lain yang boleh dilaksanakan dan berkesan untuk mengukuhkan perpaduan nasional, termasuk menerusi pelaksanaan politik yang adil dan saksama," katanya ketika dihubungi semalam.

Kelmarin, saranan tokoh akademik, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim supaya kerajaan melaksanakan sekolah satu aliran bagi memastikan perpaduan antara kaum tercapai, disokong ramai Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Guru Besar SJK Tamil Malaysia, Doraisamy Perumal menyifatkan cadangan Khoo tidak rasional.

Prof Diraja Ungku Aziz pula berkata, cadangan untuk memenuhi agenda perpaduan itu sukar direalisasikan kerana akan mendapat tentangan berterusan pihak yang mahu mempertahankan warisan budaya kaum mereka.

Dari segi logik, beliau berpendapat tidak mungkin pihak berkenaan menerima cadangan itu, sebaliknya akan membantah habis-habisan sehingga boleh mencetuskan suasana yang menyulitkan kepada kerajaan.

Berita Harian Online: 30 Oktober 2009

Tiada ulasan: