Selasa, 27 Oktober 2009

J-QAF diiperkenal di sekolah menengah

27/10/2009 4:33pm

KUALA LUMPUR 27 Okt. — Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan untuk memperkenalkan pengajian Jawi, Al-Quran, Arab dan Fardu Ain (j-QAF) di peringkat sekolah menengah sebagai langkah untuk memperluaskan pengajian bidang tersebut.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, setakat ini prestasi pelajar yang mengikuti program itu amat menggalakkan walaupun di kalangan pelajar yang belum mencecah tahun enam.

"Data pencapaian (lulus) adalah seperti berikut, amali wuduk 98.97 peratus, amali solat bacaan 90.26 peratus, amali solat perlakuan 99.25 peratus, bahasa arab 81.24 peratus, dan Jawi 89.87 peratus,” katanya di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan tambahan Datuk Lilah Yasin (BN-Jempol) yang bertanya mengenai langkah kerajaan dalam meluaskan pembelajaran bahasa Arab di peringkat sekolah menengah.

Dr. Mohd. Puad berkata, kerajaan juga akan membina lebih banyak sekolah menengah kebangsaan agama memandangkan minat dan permintaan yang tinggi di kalangan ibu bapa untuk menghantar anak-anak ke sekolah aliran itu. - Bernama

Utusan Malaysia Online: 27 Oktober 2009

Tiada ulasan: