Isnin, 26 Oktober 2009

Pendidik cemerlang terima insentif istimewa

PUTRAJAYA: Kira-kira tiga hingga empat peratus daripada pengetua, guru besar dan guru akan menerima insentif istimewa berdasarkan kepada prestasi kecemerlangan sekolah masing-masing mulai tahun depan, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Katanya, Kementerian Pelajaran kini sedang memperhalusi beberapa perkara dengan satu (insentif) daripadanya dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang sudah ditetapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebelum ini.

"Bagaimanapun, bentuk tawaran yang akan diberikan hanya akan diumumkan sebelum akhir tahun ini supaya semua pengetua dan guru besar dapat memberikan perhatian dan tumpuan kepada kepemimpinan di sekolah.

"Ia tidak hanya bersandar kepada keputusan peperiksaan dan kecemerlangan pelajar semata-mata, tetapi lebih kepada soal kepemimpinan di sekolah dan beberapa kriteria yang akan ditetapkan," katanya pada sidang media selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan Mighty Minds di sini, semalam.

Sehubungan itu, katanya, pemberian istimewa yang akan dimaklumkan sebelum hujung tahun ini mungkin berbentuk sebulan atau dua bulan gaji.

Beliau berkata, pemberian istimewa itu bukan saja diberikan kepada pengetua atau guru besar sesebuah sekolah yang cemerlang, malah insentif sama akan turut diberikan kepada guru yang terbabit dengan kecemerlangan sekolah.

Ditanya mengenai 30 pelajar terbaik berasaskan merit akan diberi biasiswa nasional untuk melanjutkan pelajaran ke universiti tersohor dunia, Muhyiddin berkata, ia akan dimulakan tahun depan berdasarkan kepada keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009.

"Kita sudah putuskan untuk satu penggredan semula, sistem pemarkahan dengan gred baru... itu satu daripadanya. Kita akan pilih pelajar terbaik antara yang terbaik daripada keseluruhan pelajar yang sudah menduduki SPM," katanya sambil menambah semua pelajar berkenaan ditaja Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Selain itu, katanya, kementerian akan menggubal kurikulum baru dalam mata pelajaran bagi menjadikan proses pembelajaran pelajar lebih menyeronokkan.

Berita Harian Online: 26 Oktober 2009

Tiada ulasan: