Rabu, 28 Oktober 2009

Pegawai awam perlu internet bagi urusan kerja

SEBAGAI seorang pegawai di Kementerian Pelajaran, saya banyak menggunakan kemudahan internet untuk urusan pentadbiran. Saya terpaksa mengunjungi beberapa web organisasi, e-mel dan juga blog apabila mahu mendapatkan maklumat atau menyampaikan maklumat.

Cara ini paling mudah, cepat, sebelum disusuli dengan surat rasmi. Malangnya, sejak akhir-akhir ini usaha melayari internet disekat oleh penyelaras ICT (kpmnet.helpdesk@moe.gov.my). Saya berusaha mengatasinya melalui juru teknikal (komputer) jabatan, tetapi diberitahu ia tidak dapat dihalang kerana dilakukan Kementerian Pelajaran.

Tindakan kementerian menghalang penggunaan internet memberi masalah kepada saya untuk menyampaikan maklumat kepada pegawai di kementerian mahupun organisasi KPM yang lain.

Saya amat berharap kementerian tidak menyekat pegawai menggunakan kemudahan internet kerana ia boleh mengganggu kelicinan urusan pentadbiran.

Ingatlah, sekarang zaman menggunakan kemudahan internet dan kerajaan (kementerian) sendiri menggalakkan pegawai menggunakan kemudahan internet untuk mendapatkan maklumat.

Ada kalanya timbul sekatan pada awal membuka internet, ada kala pula sekatan itu timbul ketika saya hantar maklumat, atau ketika berpindah ke folder lain. Malah, ketika cuba laman web / blog Sasterawan Negara terbaru pun disekat juga.

Lebih aneh lagi ialah web jabatan saya sendiri pun 'disekat' daripada pegawainya masuk untuk hantar maklumat ke jabatan lain. Usah bimbang pelayaran kami. Kami bukan pelajar dan tahu menilai baik dan buruknya menggunakan internet.

PEGAWAI KUMPULAN A KPM,
Kuala Lumpur.

Berita Harian Online: 28 Oktober 2009

Tiada ulasan: