Jumaat, 30 Oktober 2009

SAR, SMA didaftar sebagai SABK

KOTA TINGGI 29 Okt. - Kerajaan akan mendaftarkan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Menengah Agama (SMA) Negeri sebagai Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) bagi memartabatkan pendidikan Islam di negara ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, melalui langkah itu, setiap sekolah berkenaan akan menerima pelbagai bentuk bantuan seperti sumbangan bagi urusan pentadbiran dan modal untuk menampung keperluan pembangunan fizikal sekolah.

Selain itu, beliau berkata, kurikulum agama negeri yang mengikut kurikulum Azhari akan dikekalkan dan guru akan ditawarkan jawatan hakiki.

Ini akan membolehkan mereka menikmati skim saraan mengikut kelulusan serta pengalaman mengajar.

''Saya berharap Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Menengah Agama Negeri Johor dapat segera didaftarkan sebagai SABK agar setiap sekolah dan guru dapat menikmati segala kemudahan yang disediakan kerajaan," katanya.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Multaqa Guru Agama Kerajaan Johor dan Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-36 Persatuan Kebangsaan Guru-Guru Agama Malaysia Barat Cawangan Johor di Dewan Jubli Intan, di sini hari ini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan juga telah menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas menyelaras kurikulum dan sukatan pelajaran Pendidikan Islam di bawah program pendidikan jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain (j-QAF).

Beliau berkata, jawatankuasa itu juga akan dianggotai oleh wakil-wakil Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran dan Pendidikan Islam (Lepai).

Utusan Malaysia Online: 30 Oktober 2009

Tiada ulasan: