Rabu, 29 April 2009

Sekolah 4 sesi

Oleh Mohd Azam Shah Yaacob
mohdazam@hmetro.com.my


RAWANG: “Cara ini memang mengarut dan saya sendiri hairan kerana tidak pernah pula mendengar ada sesi persekolahan dibuat sampai empat sesi,” keluh seorang bapa, Abdul Wahid Maidu, 46, mengenai tindakan Sekolah Rendah Agama (SRA) Tasik Puteri yang mengadakan empat sesi persekolahan sejak Jumaat lalu.

Tinjauan Harian Metro semalam mendapati rata-rata ibu bapa menyuarakan ketidakpuasan terhadap sistem persekolahan empat sesi itu yang menyukarkan mereka memantau pergerakan anak selain menjejaskan tumpuan ketika pembelajaran.

Malah, difahamkan sekolah itu hanya memiliki 18 bilik darjah saja sedangkan jumlah muridnya secara keseluruhan adalah 1,600 pelajar.

Malah lebih teruk lagi, akibat penggunaan empat sesi persekolahan itu, 120 minit masa pengajaran terpaksa dikurangkan bagi tempoh lima hari waktu pembelajaran selain murid terpaksa menerima pembelajaran dalam keadaan tertekan berikutan selepas saja tamat sesi persekolahan sekolah pagi (sekolah kebangsaan), mereka terpaksa mengikuti sesi sekolah agama selama dua jam tanpa rehat.

Abdul Wahid berkata, empat sesi persekolahan itu iaitu satu pada waktu pagi bermula jam 7.30 pagi hingga 10 pagi manakala tiga lagi pada waktu petang bermula jam 2.15 petang hingga 4.15 petang, jam 2.30 petang hingga 4.30 petang dan jam 4.15 hingga 6.15 petang itu menyebabkan anak mereka tidak dapat fokus pada pelajaran yang disampaikan guru.

“Bagaimana mereka ini hendak fokus pada pelajaran, kerana jika yang belajar pada sesi petang, waktu yang diperuntukkan hanya dua jam saja tanpa ada rehat sedikit pun kerana selepas tamat satu sesi, sesi lain pula diadakan.

“Ini sebenarnya tidak harus berlaku dan pihak yang berkaitan sepatutnya peka dengan masalah ini. Mereka sepatutnya tahu ini bukan saja membebankan pelajar malah, turut menyukarkan ibu bapa memantau pergerakan anak mereka terutama yang mempunyai anak yang terbabit dalam setiap sesi,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Pemandu van sekolah, Zulkarnain Mohd Zin, 49, masalah itu memang menyukarkannya untuk menghantar murid sama ada ke rumah atau ke sekolah berikutan sukar untuk mengikut waktu masuk sekolah dan pulang pelajar yang terlalu hampir.

Katanya, jika terlewat menghantar serta mengambil murid berkenaan, maka secara tidak langsung juga murid pada sesi lain akan terlewat masuk kelas.

myMetro: 29 April 2009

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rancang ngan air liur senang la. cikgu yg kat bawah ni la yg penin. jadi balaci. yang atas merancang tu bukan pernah rasa masalah macam cikgu marhain ni. dok kat pejabat pakai tai lebor. kerja tah apa-apa. cakap pandai. sakit ati tau kalau pikir menda ni...