Rabu, 15 April 2009

Sabah&Sarawak: Pendidik menjiwai profesion sanggup bertugas di mana saja

KUCHING: Lepasan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) Kampus Batu Lintang, di sini, perlu menjiwai perjuangan sebenar seorang guru dengan sanggup berkhidmat di mana saja ditugaskan termasuk di sekolah-sekolah di pedalaman.

Pengarahnya, Abdillah Adam, berkata perjuangan tulen seperti itu amat diperlukan dalam memenuhi visi dan misi kerajaan sekali gus mengangkat martabat tahap pendidikan negara bertaraf dunia.

Beliau berkata, tujuan lepasan IPGM Batu Lintang ditempatkan di sekolah-sekolah rendah yang jauh di pedalaman ekoran anak-anak muda di kawasan itu memerlukan suntikan ilmu yang bernilai tinggi dan terkini.

Katanya, kehadiran guru-guru ke kawasan itu, ibarat tanah gersang yang memerlukan siraman salji yang segar.

"Sehubungan itu IPGM Batu Lintang, yang kedua tertua di negara ini, berazam untuk melahirkan lebih ramai bakal guru berkualiti selari dengan wawasan negara, ekoran sebelum ini institut ini berjaya mengeluarkan ramai cendekiawan di negeri ini dan Brunei.

"Ada di antara mereka memegang tampuk pemerintahan negeri ini dan Brunei," katanya ketika berucap di Konvokesyen Ke-59 IPGM Batu Lintang, di Auditorium Tun Ahmad Zaidi Adruce, di sini, semalam.

Berita harian Online: 15 April 2009

Tiada ulasan: