Khamis, 1 April 2010

Guru Sarawak jawab artikel mySekolah

SAYA terpanggil untuk membalas artikel Mencemburui Gaji Guru yang disiarkan dalam ruangan mySekolah, muka 25 Utusan Malaysia 29 Mac 2010.

Gaji guru yang dikatakan ketiga terbaik itu bukan untuk kalangan guru senior dan guru yang menyambung pelajaran kerana senioriti tidak diambil kira tetapi kekananannya sering diguna dalam tugas atas dasar pengalaman lama berkhidmat. Maka terjadilah guru-guru senior ini dibebani dengan pelbagai tugas sebagai ketua tetapi tidak diiringi dengan gaji yang setimpal.

Sebagai contoh saya sudah berkhidmat lebih 20 tahun, sekarang dalam gred DG41 tatapi dilantik memegang jawatan Penolong Kanan. Sejak 2007 hingga sekarang saya terus dengan gred tersebut dan tidak dilantik ke Gred 44, alasannya saya hanya duduk di jawatan DG44 sehingga pegawai yang baru datang.

Apabila mohon untuk keluar dari jawatan tersebut maka ketua jabatan akan menggunakan alasan pengalaman, kebolehan dan saya pula kena patuh pada perintah 'Saya yang menurut perintah' kerana bimbang dikenakan tindakan ingkar arahan.

Pada masa yang sama, ramai guru muda dengan mudah mendapat Gred DG44 sama ada hakiki atau memangku tetapi tugasnya hanya mengajar, tidak lebih daripada itu.

Inilah isu yang sering menjadi delima guru senior. Limpahan kenikmatan seperti yang dinyatakan untuk guru pedalaman hanya segelintir sahaja itu pun untuk menggalakkan guru berkhidmat di pedalaman.

Tugas pengkeranian memang banyak, akhir-akhir ini guru dibebankan dengan KPI akademik, disiplin, NKRA dan kertas kerja itu dan ini. Memang benar kata penulis, guru muda mendapat gaji permulaan RM2,500 - RM2,700 sedangkan guru senior seperti saya masih terkial-kial dengan tahap gaji RM2,900 setelah berkhidmat lebih 20 tahun.

Akujanji pengetua sudah memadai untuk mengikat semua guru kerana sesiapa yang tidak patuh boleh dikenakan tindakan.

Bagi saya yang penting kerja adalah ibadah dan niat perlu ikhlas tapi pada masa yang sama jangan menganiaya hak orang yang sepatutnya.

WAKMAN

Sarawak

Utusan Malaysia Online: 1 April 2010

Tiada ulasan: