Isnin, 23 November 2009

100 pelajar sekolah ponteng setiap hari

JOHOR BAHRU 22 Nov. - Kira-kira 100 pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Syed Nasir Ismail di Kampung Datuk Sulaiman Menteri di sini dikesan ponteng sekolah setiap hari.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu, Abdullah Abdul Rahim yang bimbang dengan gejala itu menggesa semua pihak termasuk ibu bapa, guru, masyarakat setempat dan pihak berkuasa untuk bekerjasama menangani masalah itu.

"Secara purata hampir 100 pelajar di sini ponteng sekolah setiap hari. Sekolah ini mempunyai seramai 2,400 pelajar.

"Masalah ini perlu ditangani bersama, kalau boleh jika ternampak pelajar ponteng, segera kita laporkan sama ada kepada keluarga, sekolah atau pihak berkuasa," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis penutup Seminar Budaya Lepak, Maksiat dan Jenayah di sekolah itu di sini semalam.

Seminar itu dianjurkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Kawasan sekitar kampung itu dikenal pasti sebagai antara kawasan berisiko tinggi jenayah di negeri ini.

Abdullah berkata, kebanyakan ibu bapa yang ditemui menyatakan tidak mengetahui anak mereka ponteng sekolah.

Menurutnya, ibu bapa sepatutnya memberi lebih perhatian kepada anak-anak terutama golongan remaja kerana dibimbangi mereka terlibat dengan aktiviti tidak sihat.

Jelasnya, terdapat juga kes pelajar ponteng sekolah dengan memberi alasan kepenatan akibat bekerja secara separuh masa di pusat membeli-belah.

Abdullah memberitahu, walaupun pihak sekolah mengeluarkan surat amaran kepada pelajar yang dikesan ponteng, namun dalam beberapa kes, ia dibimbangi tidak sampai kepada keluarga pelajar itu.

"Ada kes yang menunjukkan alamat diberikan tidak betul," katanya.

Dalam pada itu, pengurusan pihak sekolah ketika ditemui enggan memberikan ulasan berhubung perkara itu.

Utusan Malaysia Online: 23 November 2009

Tiada ulasan: