Isnin, 23 November 2009

Calon SPM, STPM dinasihat pindah


Penduduk kampung menggunakan bot untuk urusan harian setelah jalan ke beberapa buah kampung dekat Setiu tidak dapat dilalui oleh kenderaan akibat dinaiki air, semalam. - BERNAMA


KUALA TERENGGANU 22 Nov. - Calon-calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) yang rumah mereka dilanda banjir dinasihatkan berpindah ke sekolah yang menjadi pusat peperiksaan mereka bagi mengelak daripada tidak dapat menduduki peperiksaan yang sedang berlangsung.

Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT), Ariffin Embong berkata, mereka juga boleh berpindah ke rumah ahli keluarga yang tinggal di kawasan yang tidak dilanda banjir.

Menurut beliau, ia merupakan pendekatan yang diambil dalam memastikan pelajar berkenaan dapat menduduki peperiksaan ketika musim banjir.

Katanya, setakat ini beliau menerima laporan hanya sejumlah kecil calon dua peperiksaan utama itu terlibat dalam bencana alam tersebut.

''Saya juga menerima laporan bahawa tiada pusat peperiksaan di negeri ini akan ditutup ekoran banjir setakat ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan jabatan itu bagi membantu calon SPM dan STPM yang mula menduduki kertas peperiksaan masing-masing sejak 18 November lalu ekoran banjir gelombang kedua yang bermula kelmarin.

Ariffin berkata, pihak sekolah yang menjadi pusat peperiksaan telah menyediakan kemudahan bagi membolehkan para pelajar tinggal di sana.

''Saya juga dimaklumkan bahawa masyarakat setempat turut menawarkan khidmat memasak makanan kepada calon-calon yang tinggal di sekolah berkenaan," ujarnya.

Beliau menambah, pusat-pusat peperiksaan juga akan terus beroperasi seperti biasa dan tidak akan menjadi pusat pemindahan sementara mangsa banjir.

''Ini kerana kebanyakan sekolah rendah di negeri ini dijadikan pusat pemindahan sementara kepada mangsa-mangsa banjir," katanya.

Utusan Malaysia Online: 23 November 2009

Tiada ulasan: