Rabu, 4 November 2009

Tumpu tingkat kualiti guru

SUBANG JAYA 3 Nov. – Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu projek pembinaan infrastruktur pendidikan termasuk sekolah pada masa depan dilaksanakan dengan perbelanjaan sederhana supaya lebih banyak peruntukan dapat disalurkan untuk meningkatkan kualiti guru.

Timbalan Perdana Menteri berkata, infrastruktur fizikal yang tersergam indah tidak penting kerana yang akan memberi manfaat kepada para murid dan pelajar adalah apabila mereka mendapat guru yang benar-benar berkualiti.

Katanya, sehubungan itu tumpuan harus diberikan kepada aspek latihan guru agar keupayaan dan kepimpinan mereka dapat ditingkatkan seterusnya membantu usaha kerajaan meningkatkan kualiti pendidikan negara.

‘‘Dari segi infrastruktur, kita tak perlu buat bangunan tersergam indah yang libatkan belanja besar yang boleh kita jimat.

‘‘Kalau kita boleh potong kosnya 10 ke 20 peratus daripada kos sebenar dengan keadaan pelan sederhana tetapi kualiti guru yang baik, maka yang untungnya pelajar dapat guru yang baik walaupun bangunan tak tersergam indah sangat.

‘‘Itu saya fikir tak harus jadi perhatian. Kita nak tumpukan kualiti pembelajaran dan pendidikan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10),’’ katanya yang juga Menteri Pelajaran pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pembangunan Pendidikan RMK-10 di sini hari ini.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, beliau telah meminta pegawai kanan di Kementerian Pelajaran membuat perancangan teliti supaya setiap pembangunan fizikal yang dilakukan mengikut keperluan sebenar.

Katanya, ini supaya tidak berbangkit lagi masalah-masalah sebelum ini seperti asrama kecil sedangkan bangunan sekolah dibina untuk menampung jumlah pelajar yang ramai.

‘‘Kita telah bangunkan projek yang lebih daripada diperlukan jadi perbelanjaan itu suatu pembaziran.

‘‘Apa yang perlu dibuat sekarang adalah kita akan tambah lagi bangunan asrama supaya sekolah itu mempunyai pelajar yang cukup agar tiada lagi berlaku kes di bawah kapasiti pengambilan,’’ ujarnya.

Terdahulu dalam ucapannya, Muhyiddin mahu perancangan pembangunan pendidikan yang hendak dilakukan dibuat secara cermat dan teliti untuk mengelakkan pembaziran wang negara.

Katanya, perancangan mengenai saiz sekolah, kelas, nisbah guru dan kelas, kemudahan pembelajaran, pembinaan asrama berpusat, hinggalah soal jangka masa, bentuk dan kandungan program latihan bagi guru perlu diteliti dengan baik.

‘‘Bagi menjayakan segala dasar dan pelan pendidikan yang dirancang, seluruh warga kementerian perlu mengamalkan budaya kerja berprestasi tinggi dan memperkukuhkan semangat kerja berpasukan,’’ ujarnya.

Utusan Malaysia Online: 4 November 2009

Tiada ulasan: