Jumaat, 27 November 2009

Yuran sekolah wajib dibayar walau secara ansuran

SAYA amat tertarik dengan tulisan dalam ruangan ini bertajuk Nur Izzati Masuk SBP? dan Sekolah Convent Tracisian Patut Malu yang dihantar oleh Hafiz dari Seremban dan Pelajar Tingkatan Lima dari Shah Alam.

Saya sebagai seorang guru di salah sebuah sekolah di Kuala Lumpur, merasa terkilan dengan tulisan tersebut. Untuk pengetahuan anda berdua, yuran sekolah adalah wajib dibayar kecuali yuran peperiksaan awam yang telah dimansuhkan.

Saya ingin menegaskan, walau pun murid itu miskin, kedua ibubapanya berkerja. Yuran sebanyak RM57 terlalu murah untuk dibayar, melainkan keluarga tersebut mempunyai bilangan anak yang ramai dan jumlah pendapatan yang sedikit. Pembayaran secara ansuran bulan boleh dilakukan atas budi bicara keluarga tersebut kepada pihak sekolah.

Ada juga golongan pelajar saya miskin. Kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Tetapi keluarga pelajar tersebut membayar secara bulanan walaupun dalam jumlah yang sedikit.

Ini kerana jika pelajar tidak membayar yuran sekolah pihak sekolah tidak akan mengeluarkan segala sijil dan slip keputusan peperiksaan.

Semua guru di Malaysia telah menjalankan tanggungjawab dengan jujur, ikhlas dan amanah kepada para pelajar. Jadi janganlah salahkan sekolah atau pihak guru.

Di mana datangnya ilmu jikalau tidak daripada insan yang bergelar guru. Tambahan, yuran yang dibayar itu adalah untuk kegunaan pelajar itu sendiri.

"cikgu lah"

Kuala Lumpur


Utusan Malaysia Online: 27 November 2009

Tiada ulasan: