Ahad, 29 November 2009

Sabah bantu atasi masalah guru agama

KOTA KINABALU 28 Nov. - Kerajaan negeri memberi jaminan akan membantu mengatasi masalah kekurangan guru-guru agama di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) di negeri ini.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun berkata, kerajaan negeri menyedari kesulitan yang terpaksa dihadapi pihak sekolah agama di Sabah dan bersedia membantu mereka mengatasi masalah tersebut secepat mungkin

Menurutnya beliau sendiri akan berjumpa dengan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman setelah mendapat laporan daripada pihak sekolah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang terlibat dengan Konvensyen PIBG SMKA, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) Sabah," katanya.

Beliau yang juga menteri bertanggungjawab dalam hal ehwal pendidikan negeri berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen PIBG SMKA, SABK dan SMAN Sabah di Kompleks Tabung Haji, Sembulan di sini kelmarin.

Hadir sama Yang Dipertua PIBG SMKA Kota Kinabalu merangkap pengerusi penganjur konvensyen itu, Sakaria Semela dan Yang Dipertua PIBG Sekolah Menengah Ugama (SMU) Islamiah Papar, Dahli Elias.

Konvensyen yang julung kalinya diadakan itu disertai seramai 43 peserta dari seluruh Sabah. Ia bertujuan membincangkan pelan strategik bagaimana PIBG harus bergerak lebih aktif dalam membantu sekolah agama di Sabah.

Selain itu, para peserta turut membincangkan keperluan sekolah-sekolah agama di negeri ini seperti keperluan membina bangunan baru bagi sekolah agama di negeri ini.

Dalam pada itu, Masidi berkata, kesepakatan dan kesedaran di kalangan umat Islam dalam membantu sekolah-sekolah agama di negeri ini masih pada tahap rendah.

''Bukan tidak ramai umat Islam yang kaya di negeri ini, ada. Tetapi tidak ramai yang berjuang untuk meringankan beban sekolah-sekolah agama Islam. Kita kecewa kerana hanya meletakkan tanggungjawab ini kepada kerajaan semata-mata.

''Dalam hal ini, mereka perlu membuka mata serta melihat contoh sekolah-sekolah aliran lain," ujarnya.

Utusan Malaysia Online: 29 November 2009

Tiada ulasan: