Rabu, 18 November 2009

Guru hairan peruntukan tiket penerbangan tak cukup

SAYA berkhidmat di Sarawak, namun berdepan dengan masalah mendapatkan kemudahan yang disediakan kerajaan iaitu mengunjungi wilayah asal membabitkan tiket penerbangan percuma.

Pekeliling perkhidmatan Bil 22 (2008), melayakkan guru balik ke Semenanjung dengan tiket penerbangan percuma setiap tahun. Sebelum pekeliling itu, kami hanya layak dua tahun sekali.

Untuk pengetahuan, saya yang berkhidmat sejak 2005 hingga kini belum pernah menikmati kemudahan berkenaan.

Saya terpaksa mengeluarkan wang sendiri untuk pulang ke kampung bersama ahli keluarga.

Setiap tahun saya mengisi borang lampiran A untuk mendapatkan tiket percuma tetapi sehingga sekarang tidak pernah menikmati kemudahan berkenaan.

Alasan yang diberikan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kuching, ialah peruntukan tidak ada. Apabila saya hubungi Jabatan Pelajaran Negeri alasan sama diberikan iaitu tunggu peruntukan.

Saya bosan dengan alasan itu dari 2005 hingga kini. Pada tahun ini, saya tidak menerima surat daripada PPD Kuching, sedangkan cuti sekolah tinggal beberapa hari lagi.

Saya hairan adakah benar Kementerian Pelajaran menyediakan peruntukan mencukupi pada setiap tahun?

Saya ada menghubungi Kementerian Pelajaran di Putrajaya, namun alasan yang diberi ialah ia masalah JPN.

Cuba bayangkan kalau separuh daripada guru di Kuching tidak dapat kemudahan ini, ke manakah wang itu disalurkan. Ini tidak termasuk di bahagian lain.

Saya berharap masalah ini tidak berlanjutan, kepada Kementerian Pelajaran di Putrajaya sila buat pemantauan menyeluruh supaya semua pihak mendapat keadilan.

MUADDIB,
Kuching, Sarawak.


Berita Harian Online: 18 November 2009

Tiada ulasan: